Het is weer even nodig: 10 slimme tips om af te vallen

Ik beken…. Twee maanden nauwelijks kunnen wandelen door een spierscheurtje in mijn linkerkuit. Hatelijk. Dan een longontsteking gehad. Ook moeten rusten. En daarna een beetje stevig vakantie gevierd, met lekker veel eten en zo. Wel gewandeld, maar toch… En dan ga je op het einde van de vakantie op de weegschaal staan. Auwch. Geen goed idee. Er moeten dus weer enkele kilo’s af!

Daarom heb ik “de regeltjes” die bij mij werken voor mezelf nog eens op een rijtje gezet. Het belangrijkste is: waarom doe ik dit? Waarom wil ik afvallen? Of: waarom wil ik gezonder gaan leven? Met een goede mindset en deze regeltjes, kun je meteen goed aan de slag.

1. Drink veel water

Water is voor mij essentieel geweest een paar jaar geleden bij het afvallen: het kuist je lichaam van alle afvalstoffen. En vooral: het gaat heel efficiënt het hongergevoel tegen. Wanneer je veel water drinkt gaat de goesting in snoepjes en hapjes tussendoor weg.

2. Beweeg genoeg

Een open deur, maar ik stamp ze graag opnieuw in. Beweeg, beweeg, beweeg. Sporten is goed, maar de trap nemen in plaats van de lift is al een mooi begin. Wandel naar de bank, de kapper of de bakker, of fiets. Maar las gewoon ook sportmomentjes in in je agenda. Iedereen heeft als hij eerlijk is wel eens een dood moment dat anders kan ingevuld worden: wel, ga echt eens wandelen

3. heb een doel voor ogen

Wees realistisch. Zeg niet: ik wil er binnen de maand uitzien als een fotomodel of zo. Maar zeg ook niet: we zien wel. Maak een plan, dat haalbaar is. Schrijf het op. Vertel het jezelf. En probeer er je aan te houden. Maar wees ook niet te boos als het eens een keertje fout gaat, herbegin dan gewoon meteen in plaats van te zeggen: laat nu maar.

4. Eet een derde minder

Of een vierde. Of tien procent. Ik bedoel maar: je zult wat anders en wat minder moeten eten. Maar de gedachte: in plaats van drie sandwiches bij de lunch, doe ik er voortaan maar twee, is geen slechte gedachte. Het is concreet. Behapbaar. En het helpt meteen.

5. Eet vaker

De beste manier om niet als een gek te gaan eten bij de lunch of het avondeten is om gewoon vaker te eten. Een stuk fruit tussendoor. Een handvol nootjes. Een echt gezonde reep. Wanneer je vaker bewust eet, eet je in het totaal minder, dat is bewezen.

6. Voorzichtig met alcohol

Terrasjesweer. Barbecue. Je weet hoe dat gaat. Zo’n avonden dat je na een zware werkdag en file je jezelf een glaasje chardonnay gunt bij en voor het eten. Maar wil je je gewicht onder controle, dan moet je echt wat minder drinken. Een goed idee is om te zeggen: door de week niks. Of: om de dag een glas. Maak een plan en hou je eraan

7. Eet niet, dineer

Wanneer je gaat zitten aan tafel om te eten, dan eet je veel bewuster en gezonder dan dat je vlug in de vlucht, aan je bureau, of in de auto een broodje oppeuzelt. Ga aan tafel met de familie, (eet een derde minder desnoods) maar geniet van dat moment. Veel beter voor de spoijsvertering.

8. Zondig heel bewust

Af en toe zondigen mag. Zeg: één dag per week doe ik gewoon waar ik echt zin in heb. Of zoek een dingetje dat je blijmaakt: goed op je eetgewoonten letten maar voor het slapengaan een stukje chocolade, als beloon- en geluksmomentje.

9. Zoek gezonde alternatieven

Echt ze bestaan, massaal. Voor overdag op kantoor: lekkere slaatjes in plaats van broodjes vol mayonaise. Ook als je ene feestje hebt: groentjes met een dip zijn ook lekker. Eet fruit tussendoor, of noten. Zoek gewoon altijd het alternatief met minder caloriën, en het verschil zal groot zijn.

10. Wees positief

Mensen die relax zijn, gelukkig zijn, positief in het leven staan vallen makkelijker af. Geen stress, je bent mooi en goed hoe je bent, alleen wil je nog wat werken aan de iets strakkere, betere, maar vooral gezondere versie van jezelf. Toen ik af ben gaan vallen was dat in de eerste plaats om gezond te worden, en dat mensen me toen ook begonnen te zeggen: je ziet er veel beter uit, was enkele meegenomen.