Hoe gezond is wandelen nu echt? De cijfers!

Gisteren stond het in alle kranten: steeds meer mensen zitten bij een sportclub. En vooral de wandelclubs doen het uitstekend. Die zien hun ledenaantal spectaculair stijgen. Op vijf jaar tijd zijn er maar liefst 55000 extra wandelaars bijgekomen in de Vlaamse wandelclubs! Ik ben dus niet de enige fanatieke wandelaar. En ik snap het ook goed: wandelen is gewoon veel te tof, en te gezond, en zelfs een beetje verslavend. Probeer het toch gewoon ook eens wat vaker te doen!

Het wordt de komende dagen nog eens prachtig weer. Daarom zou ik jullie toch nog eens van harte willen aanraden om weer veel naar buiten te komen en lekker veel te wandelen. Er is niks heerlijker dan dat: lekker de natuur in gaan wanneer de zon volop schijnt en het toch ook niet al te warm meer is. Ideaal dus. Herfstwandelingen zijn natuurlijk ook zalig, maar die laatste zomerdagen moet je toch ook proberen mee te pikken!

En het voordeel is, bijna alle wetenschappers en diëtisten zijn het er over eens: wandelen is gewoon de beste manier om vet te verbranden. Omdat je hartslag laagt blijft maar wel een lange volgehouden fysieke inspanning wordt geleverd, ben je gewoon lekker veel calorieën aan het verbranden. Veel mensen vragen zich uiteraard af over welke hoeveelheden calorieën dat dan wel gaat.

Wel, ik zet het nog even op een rijtje, om je te overtuigen. Iemand van 75 kilo die aan een normaal tempo een uurtje wandelt kan zo’n goede 250 calorieën verbranden. Weeg je meer of wandel je sneller, dan loopt dat flink op boven de 300. Een man van rond de 80 kilo, die zoals ik een dikke zes kilometer per uur wandelt, verbrandt zelfs meer dan 400 calorieën en ga je naar de 90 kilo dan kun je aan dat tempo tegen de 480 calorieën verbranden. Dat is best veel. Als je weet dat een man zo’n 2500 calorieën, en een vrouw zo’n 2000 per dag eten mag, omdat die sowieso verbrand worden.

Geregeld een uurtje wandelen, gecombineerd met gezond eten en veel water drinken, zal je gewicht, maar zeker ook je gezondheid dus absoluut ten goede komen. En in tegenstelling tot hardlopen of joggen zijn de risico’s op kwetsuren ook heel wat kleiner bij wandelen.

En als je zelf wat wil gaan rekenen, dit zijn een paar goede calculators om het verbrande aantal calorieën van jouw sportprestatie te berekenen, dus niet enkel van wandelen maar ook van lopen, zwemmen, fietsen, en zelfs stofzuigen of vrijen. Go go go!

Runinfo.nl

Caloriecalculator