DAG VAN DE WATERMELOEN

Er is elke dag wel een “dag van”. En ik durf zo’n “dag van” dan wel eens te vieren op deze blog. Moederdag? Ik bak een taart van mama Anny! Dag van de pizza? Je kunt een receptje verwachten! En als het “dag van de watermeloen” is, want dat is het vandaag, dan haal ik heel graag toeters en bellen boven, confetti en feestmuziek, want laat die watermeloen toch echt één van mijn absolute lievelingsingrediënten zijn in de keuken.

Een heerlijke groente, die watermeloen. Ik zeg groente, want meloenen zijn eigenlijk geen fruit, maar groente. Maar ik snap ook wel als je meloenen fruit noemt, als je ze maar eet, want ze zijn supergezond. Een watermeloen bestaat voor meer dan 90 procent uit water. En water is gezond en dorstlessend. Dus als je aan het afvallen bent, eet zeker je stukje watermeloen, want met al dat water vult die lekker, zonder dat watermeloen teveel calorieën bevat.

Watermeloen bevat bètacaroteen, een bekende antioxidant, wat huidcellen die beschadigd zijn door de zon te herstellen. Werk je vaak buiten, eet dan voldoende watermeloen. Bovendien bevatten watermeloenen ook nog eens veel vitamine C, kalium en ijzer. Kalium is goed voor de nieren en werkt bloeddrukverlagend, dus als je last hebt van een te hoge bloeddruk, jaag je vooral niet op, maar maak eens een van de onderstaande receptjes.