De 10 geboden om af te vallen na de feesten

Na de feesten, weer wat op de kilootjes letten? Is het wat nodig na de overdaad? Eerlijk: bij mij ook wel weer een beetje. Ik ben natuurlijk een soort van ervaringsdeskundige. Want ik ben ooit zo’n 35 kilo afgevallen. En sindsdien zal ik altijd wat moeten blijven opletten om niet meet serieus te verzwaren.

Daarom heb ik “de regeltjes”Β die bij mij werken voor mezelf nog eens op een rijtje gezet. Het belangrijkste is: waarom doe ik dit? Waarom wil ik afvallen? Of: waarom wil ik gezonder gaan leven? Met een goede mindset en deze regeltjes, kun je meteen goed aan de slag. Veel succes in 2019!

1. Drink veel water

Water is voor mij essentieel geweest bij het afvallen: het kuist je lichaam van alle afvalstoffen. En vooral: het gaat heel efficiΓ«nt het hongergevoel tegen. Wanneer je veel water drinkt gaat de goesting in snoepjes en hapjes tussendoor weg.

2. Beweeg genoeg

Een open deur, maar ik stamp ze graag opnieuw in. Beweeg, beweeg, beweeg. Sporten is goed, maar de trap nemen in plaats van de lift is al een mooi begin. Wandel naar de bank, de kapper of de bakker, of fiets. Maar las gewoon ook sportmomentjes in in je agenda. Iedereen heeft als hij eerlijk is wel eens een dood moment dat anders kan ingevuld worden: wel, ga echt eens wandelen

3. heb een doel voor ogen

Wees realistisch. Zeg niet: ik wil er binnen de maand uitzien als een fotomodel of zo. Maar zeg ook niet: we zien wel. Maak een plan, dat haalbaar is. Schrijf het op. Vertel het jezelf. En probeer er je aan te houden. Maar wees ook niet te boos als het eens een keertje fout gaat, herbegin dan gewoon meteen in plaats van te zeggen: laat nu maar.

4. Eet een derde minder

Of een vierde. Of tien procent. Ik bedoel maar: je zult wat anders en wat minder moeten eten. Maar de gedachte: in plaats van drie sandwiches bij de lunch, doe ik er voortaan maar twee, is geen slechte gedachte. Het is concreet. Behapbaar. En het helpt meteen.

5. Eet vaker

De beste manier om niet als een gek te gaan eten bij de lunch of het avondeten is om gewoon vaker te eten. Een stuk fruit tussendoor. Een handvol nootjes. Een echt gezonde reep. Wanneer je vaker bewust eet, eet je in het totaal minder, dat is bewezen.

6. Voorzichtig met alcohol

Niet makkelijk de komende maanden, maar het maakt een groot verschil. Je hebt bij de feesten wellicht meer gedronken dan je gewoon bent, maar nu komen de korte donkere koude dagen van januari en februari er aan. Zo’n avonden dat je na een zware werkdag en file je jezelf een glaasje chardonnay gunt bij en voor het eten. Wil je je gewicht onder controle, dan moet je nu echt wat minder drinken. Een goed idee is om te zeggen: door de week niks. Of: om de dag een glas. Maak een plan en hou je eraan

7. Eet niet, dineer

Wanneer je gaat zitten aan tafel om te eten, dan eet je veel bewuster en gezonder dan dat je vlug in de vlucht, aan je bureau, of in de auto een broodje oppeuzelt. Ga aan tafel met de familie, (eet een derde minder desnoods) maar geniet van dat moment. Veel beter voor de spoijsvertering.

8. Zondig heel bewust

Af en toe zondigen mag. Zeg: één dag per week doe ik gewoon waar ik echt zin in heb. Of zoek een dingetje dat je blijmaakt: goed op je eetgewoonten letten maar voor het slapengaan een stukje chocolade, als beloon- en geluksmomentje.

9. Zoek gezonde alternatieven

Echt ze bestaan, massaal. Voor overdag op kantoor: lekkere slaatjes in plaats van broodjes vol mayonaise. Ook als je ene feestje hebt: groentjes met een dip zijn ook lekker. Eet fruit tussendoor, of noten. Zoek gewoon altijd het alternatief met minder caloriΓ«n, en het verschil zal groot zijn.

10. Wees positief

Mensen die relax zijn, gelukkig zijn, positief in het leven staan vallen makkelijker af. Geen stress, je bent mooi en goed hoe je bent, alleen wil je nog wat werken aan de iets strakkere, betere, maar vooral gezondere versie van jezelf. Toen ik af ben gaan vallen was dat in de eerste plaats om gezond te worden, en dat mensen me toen ook begonnen te zeggen: je ziet er veel beter uit, was enkele meegenomen.