De moeilijkste maaltijd (voor wie op de lijn let) en enkele tips

Het blijkt uit verscheidene onderzoeken. En ik hoor het ook wel eens van mensen in mijn omgeving. Wanneer je een beetje op je lijn let dan heb je al snel een idee wat je precies ontbijten moet. Er zijn veel gezonde manieren om aan de dag te beginnen. En avondeten blijkt ook niet echt zo’n probleem te zijn. Als je lekker en gezond wilt eten dan is het slim om ’s avonds zelf te koken. Maar het middagmaal is vaak de psychologische bottleneck voor een slim “dieet”.

Je hebt vaak de ochtendfile en een een drukke ochtend op kantoor achter de rug, en zo rond de middag krijg je honger, goesting, zijn er weinig mogelijkheden om gezond te eten, en veel snelle en makkelijke verleidingen. Een belegd broodje eten aan de computer is dan vaak de snelle oplossing, maar ik moet zeker niet uitleggen dat dat niet het aller slimste lunchidee is voor wie af wil vallen. Daarom zet ik enkele slimme tips op een rij.

Slaatjes zijn OK

Je kunt je slaatjes zelf maken en meenemen naar kantoor. Maar in vele supermarkten of winkels zijn ook gezonde slaatjes te koop. Je mengt de ingrediƫnten zelf.

eet Knabbelgroentjes

Als je een snoeper bent, snoep groentjes. Tomaatjes, bloemkoolroosjes, worteltjes, komkommer. het is allemaal lekker en gezond.

smoothies

Je kunt in 1,2,3 ’s ochtends een gezonde smoothie mixen op basis van groenten en fruit. Neem die mee naar kantoor

Maak afspraken met collega’s

Ik ken een paar mensen die met (vier) andere collega’s de afspraak maken om om de beurt te koken voor lunch. Iedereen krijgt z’n dag aangeduid en maakt de avond voordien een gezond gerecht voor de collega’s. Het is gezellig, gezond en lekker.

Restjes zijn een goed idee

Kook ’s avonds altijd net iets teveel van je gezonde maaltijd. Vries het in. En neem die restjesmaaltijd een paar dagen of een week later mee naar kantoor om op te warmen. Lekker en gezonder dan een wit broodje vol saus en andere ingrediĆ«nten.