Nieuws

Grappig: dit gerecht eet mijn papa nooit (meer)

Dingen teveel eten kan er voor zorgen dat je zie niet meer lust. Dat weet ik al van kindsbeen af. Mijn geweldige papa André eet ongeveer alles, maar één ding lust hij absoluut niet meer: bonen in tomatensaus. Dat zit zo: papa zat als tiener acht jaar op internaat en daar werd (zo zegt hij ons al sinds we kind zijn) zeker drie keer per week bonen in tomatensaus geserveerd. Ons mama maakte het wel eens voor ons als kind, maar hij at nooit mee. Hij was het beu gegeten. Grappig toch?

Ikzelf vind het best lekker. Niet per se bij het ontbijt zoals de Britten dat graag eten. Zij hebben ook graag aardappelen, champignons en worst voor ontbijt. Dat hoeft voor mij niet. Geef mij dan maar wat fruit en yoghurt en als het feest is een goed croissantje. Maar onderstaand recept met bonen in tomatensaus is wel een knaller van formaat. Echt een proberen! Alleen voor papa mag ik het dus niet maken.

Bonen in tomatensaus met Sint-Jakobsnootjes
Recept

Bonen in tomatensaus met Sint-Jakobsnootjes

Er zijn zo van die gerechten die mensen niet lusten omdat ze ze te veel hebben moeten eten in hun kindertijd. Bij mijn papa zijn dat bonen in tomatensaus. Op internaat kreeg hij die soms tot drie keer per week en nu heeft hij er voor de rest van zijn leven een trauma aan overgehouden. Zonde, want ik vind ze wel lekker … Lees meer

Gerelateerde nieuwsberichten

Het is vette donderdag deze week

Blijkbaar is het deze donderdag 11 februari Fat Thursday. Ik zag de term op allerlei sites voorbijflitsen en vroeg me oprecht af wat dat precies te betekenen heeft … Lees meer

Gezonder dan roomijs? Frozen yoghurt?

Frozen yoghurt, oftewel ‘froyo’, brak in de jaren 70 door in de Verenigde Staten als het hippe alternatief voor roomijs. De basis is geen room, maar yoghurt, en dat merk je meteen aan de smaak: het is frisser, een tikkeltje zuurder en minder zwaar op de maag dan traditioneel ijs … Lees meer

Puur genot: wortelcake

Als ik aan wortelcake denk, dwaal ik meteen af naar de gezellige koffiebars in New York. Zo’n dikke punt carrot cake met een stevige laag frosting, geserveerd op een papieren bordje met een goede kop koffie erbij … Lees meer

De kiwi, niet mijn favoriete fruit, maar ik zou het toch beter eten

Ik ben een enorme liefhebber van fruit. Bijna alles gaat erin, behalve pompelmoes; die bittere smaak is minder mijn ding. Toch is er nog een fruitsoort die ik zelden in mijn mandje leg bij de fruitboer: de kiwi … Lees meer

Is pure chocolade echt een superfood?

We horen het vaak: pure chocolade is ‘gezond’, terwijl melk en wit dat veel minder zouden zijn. Maar wat is daar nu wetenschappelijk van aan? Als liefhebber van het goede leven – en geloof me, ik overdrijf zelden, maar ik lust álle chocolade – ben ik toch maar eens in de pure feiten gedoken … Lees meer

Fettuccine Alfredo: De Romeinse klassieker met een fluwelen jasje

Als er één pastagerecht is dat symbool staat voor luxe eenvoud, dan is het wel Fettuccine Alfredo. Het is een absolute klassieker die bekendstaat om zijn zijdezachte, romige saus … Lees meer

Is melk echt goed voor elk?

Soms sta je er even bij stil: er zijn van die dingen die je als kind elke dag at of dronk, maar waar je op latere leeftijd bijna volledig vanaf bent gestapt … Lees meer

De tien grootste misverstanden over spaghetti

“Spaghetti hoort altijd met tomatensaus”Nee! Spaghetti kan net zo goed met olijfolie, knoflook, zeevruchten, kaas of groenten worden gegeten … Lees meer