“Horeca, stop met klagen!”

Opmerkelijk bericht toch wel van bij onze Noorderburen, waar net als bij ons de horeca helemaal op slot zit. En ook al heeft de Nederlandse regering voor de horeca net als bij ons een goede en duidelijke regeling getroffen, de hele sector kreunt daar net als hier toch ontzettend onder de crisis.

En de berichten over mogelijke faillissementen, maar zeker ook over grote financiële verliezen, stapelen zich ook in Nederland op. Er wordt dan ook extra steun gevraagd, en er is zelfs een oproep gedaan om net als voor de zorg ook “klappen voor de horeca” te organiseren, en veel horeca-uitbaters klagen er ook op sociale media. Wat helemaal te begrijpen valt. Ze hebben het ook niet makkelijk.

Maar nu is een oproep van één horeca-uitbater met twee restaurants viraal gegaan in Nederland. Dirk Jan Stip uit Amersfoort plaatse een bericht op de sociale media dat al bijna een miljoen keer is bekeken. In de Nederlandse krant Algemeen Dagblad vertelt hij ook waarom. Natuurlijk ziet de horeca af, ook hij draait grote verliezen, maar enkel naar de overheid wijzen en kijken vindt hij geen goed idee. Het is niet het moment om te klagen.

Het is volgens Dirk Jan nu vooral het moment om creatief te zijn (met bijvoorbeeld het organiseren van take away), om alles eens goed te herdenken, om door te zetten en je rug te proberen rechten, en om er na de crisis opnieuw te staan voor de klanten. De overheid kan volgens hem ook niet alle verliezen vergoeden, en heeft dit virus net als de bevolking niet gewild.

In zijn bericht schrijft Dirk Jan het volgende:

“Horeca: Stop met klagen

Natuurlijk maak ook ik me zorgen over mijn twee zaken. En probeer ook ik mijn team compleet te houden. De kosten te beperken en de verliezen beheersbaar. Maar beste zogenaamde belangenverenigingen voor de horeca: stop met die pamfletten, geweeklaag, gebedel. Ik wil daar niet bij horen.

Stop ook met klagen over de regeling. Die is netjes, en wordt zonder veel gedoe uitgevoerd. In mijn geval: maandag ingediend, vrijdag de NOW-toelage al op onze rekening. In vertrouwen. Chapeau. Zo snel heb ik nog nooit een factuur betaald gekregen.

Nee, de regeling is geen schadeloosstelling. Die is er voor niemand, ook niet voor de horeca. En terecht. Het Rijk kan er immers ook niets aan doen en moet moeilijke keuzes maken.

Het kost ons geld. Bakken. En dat is slikken. Maar we zijn er straks weer. Met onze gastvrijheid en onze ziel. Met onze vaste gasten en hopelijk veel nieuwe. Met een gemeende lach, want dat is wat de horeca moet zijn: een plek (en een branche) waar je je fijn en welkom voelt.

Klagen en bedelen horen daar niet thuis.

Tot na de zomerslaap.”

Een opmerkelijke oproep waar heel veel persaandacht voor is in Nederland, veel steun ook, maar evengoed kritiek. Wat ik al geleerd heb is dat iedereen deze crisis op een andere manier beleeft en dat “de correcte manier om dit te verwerken” wellicht niet bestaat. Het ene moment is een mens ook optimistischer dan op een ander moment.

De ene keer denk je: we overleven dit wel, als we maar gezond blijven. En daarna denk je alweer snel: ik kan dit niet meer aan. Dat zal bij de horeca niks anders zijn. Soms kun je een boodschap van hoop verspreiden, en daarna kijk je natuurlijk op tegen de immense financiële en menselijke consequenties.

De horeca is een sector die het al jaren niet makkelijk heeft. Zoals Dimitri Lidou me op Twitter stuurde: “Dit is nu 1 uitbater die viraal gaat, ik zou deze mening verre van algemeen noemen. Witte kassa’s, alcoholcontroles en rookverboden hebben onze horeca geen goed gedaan, wat niet wil zeggen dat het verkeerde instrumenten zijn. Maar onze horeca lijdt, nu is het overleven voor hen!”

Dat is ook zo. Er wordt afgezien in de sector. Maar de meeste chefs proberen er iets van te maken. Je weet dat ik sinds enkele weken een Podcast heb met leuke babbels met onze grootste Vlaamse chefs, en ik moet je eerlijk zeggen: ook zij proberen zo positief mogelijk te blijven. Het zijn geen gemakkelijke tijden, maar ze proberen er voorlopig toch ook de moed in te houden en eigenlijk is er geen enkele chef echt aan het klagen. Het zijn stuk voor stuk hardwerkende ondernemers die er het beste van proberen te maken. Je moet de babbels maar eens beluisteren via onderstaande link.

De Kook Uw Eigen PotCast