Preventief op dieet voor de Kerst?

Het was een vriendin van me die er dit weekend een mooi pleidooi voor hield. In plaats van over een dikke maand, begin januari, in een halve depressie te sukkelen omdat de weegschaal toch met een pittige boodschap zou komen, wil ze nu al met goede voornemens beginnen. Ik ga een maandje op dieet, zei ze, zodat ik met een maatje minder de feestdagen in ga, en ongegeneerd kan genieten tussen kerst en nieuwjaar. Ben ik dan wat aangekomen, wat bijna niet te vermijden is, dan zit ik gewoon weer op mijn normale gewicht en kom ik niet gefrustreerd uit de feesten. Want hoe zielig is het om die koude donkere maanden januari en februari al lijnend te moeten doorbrengen.

Ik vind het begrijpelijk. Er zit iets slims aan haar plannetje. Gezonder eten, evenwichtiger, en de calorietjes een beetje tellen is sowieso een strak plan, of dat nu voor, tijdens, of na de feesten is. Maar anderzijds geloof ik echt niet in crashdiëten. En al zeker niet om daarna twee weken te gaan brassen. Een gezonde levenshouding moet je constant proberen aan te houden, anders zit je meteen in dat verfoeilijke jojo-verhaal waar je echt niet in wil raken.

Wanneer je even zoekt op dieetsites zie je sowieso wel veel “gewicht verliezen voor de kerst“-verhalen. En er zijn ook veel dames die voor hun huwelijk nog een extra inspanning willen doen om sowieso in dat trouwkleed te passen. De belangrijskte regel is om echt niet voor een crashdieet te gaan. Dus blijf altijd zo’n 1200 caloriën per dag nuttigen, anders ga je je zelf ondervoeden, en dat is echt een dom idee. En neem de volgende regels altijd in acht, zo heeft het bij mij in elk geval gewerkt.

GA ZOVEEL MOGELIJK WANDELEN

Bewegen is noodzakelijk. Hardlopen is prima. Maar begin daar maar eens aan van nul, makkelijk is dat niet. Bij wandelen is dat helemaal anders. Iedereen kan het. De ene een paar honderd meter, de andere een marathon. Ik kan enkel zeggen: begin er aan. Voetje per voetje, stap per stap beginnen, en volhouden is de boodschap. Begin met wat je aankan en drijf dan stelselmatig op. Voor je het doorhebt ben je verslaafd. Geloof me: niks is zo efficiënt om af te vallen dan wandelen.

DRINK VEEL WATER

Ik ben van nature een stevige drinker. Ja, wijn lust ik zeker, maar water ook. En dat is goed nieuws, want van water drinken blijk je af te vallen. Ik heb op kantoor altijd een fles water naast me staan, en soms drink ik een paar liter per dag.

KOOK ELKE DAG IETS LEKKERS

Natuurlijk moet je minder eten wanneer je wil afvallen, of toch minstens anders. Calorietjes tellen is dan vaak de boodschap. Maar ik maakte er een sport van om zelfs in de periodes dat ik keihard aan het diëten was elke dag lekker te koken. Groenten zijn prima, vis ook, vlees kan evengoed, als je maar uitkijkt wat en hoeveel je eet. Op deze blog staan een heleboel lekkere lichte gerechten.

ZONDIG AF EN TOE EENS ALL THE WAY

Bij mij hielp dat ontzettend: één keer per week zondigde ik keihard tijdens m’n afvalperiode. Dan ging ik bijvoorbeeld naar een toprestaurant, en ik zondigde niet een klein beetje, maar heel veel. Als cadeautje. Maar ook omdat dat geen kwaad kan. Psychologisch, maar ook fysiek. Wanneer je enkel heel mager eet denkt je lichaam: de derde wereldoorlog is uitgebroken, rantsoeneren is de boodschap. Wanneer je die magere periode eens stevig doorbreekt, werkt dat als een katalysator, en schiet je verbrandingsoven weer stevig in gang.

GENIET VAN DE COMPLIMENTJES

Gemakkelijk wordt het nooit. Voor mijzelf blijft het een flinke strijd, die levenslang gevoerd zal moeten worden. Maar als je volhoudt zul je complimentjes krijgen. Je weegschaal zal beetje bij beetje mooiere cijfers tonen, en dat doet deugd. Je zult maatje per maatje afvallen, en dat is leuk. En mensen zullen je complimentjes geven. Neem die trots in ontvangst. Dat stimuleert je om niet op te geven.