Slecht geslapen? Kun je vermijden als je dit (niet) eet

Ik ben een goede slaper. Zelf als ik veel stress heb, verdriet of zorgen, slaap ik meestal goed. Ik lig hooguit twee keer per jaar wakker ’s nachts, en dan sta ik altijd gewoon op, zelfs al is het midden in de nacht. Gewoon, dan doe ik liever iets waar ik (eventueel) moe van word, dan dat ik gewoon wat naar het plafond lig te staren of schaapjes begin te tellen. Ik ben wel eens midden in de nacht gaan wandelen, op één van die slapeloze nachten, bijvoorbeeld. Maar meestal slaap ik uitstekend. Nog een geluk, want al meer dan 20 jaar staat de wekker bij mij rond 4 uur in de ochtend. En ik ben in het weekend vaak laat op pad om te dj’n. Maar m’n nachtrust is dus top, en ook in siësta ben ik een meester.

Misschien denk je nu: het is al goed Sven, ik slaap erg slecht en ik ben flink jaloers op goede slapers. Dat begrijp ik. Ik ben geen dokter en ik ga hier geen wetenschappelijk advies gaan geven. Wanneer je echt last hebt van slaaptekort moet je sowieso professioneel advies inwinnen. Maar als je eerder sporadisch minder slaapt, dan zou dat wel eens aan je eetgewoonten kunnen liggen.

Er zijn volgens slaapinfo.nl een aantal voedingsmiddelen die je kunnen helpen om goed te slapen. Citroen zou een goede fruitsoort zijn om slapeloosheid te bestrijden, net als bananen omdat die stoffen bevatten die spieren helpen te ontspannen. Ook (vooral bruin) brood, warme melk en kip en kalkoen (voor de proteïnen) zijn goede ingrediënten. De topper volgens healthline.com zijn echter amandelen door de aanwezigheid van melatonine en tryptofaan. Die zouden echt een goede slaaprust bevorderen.

Wat je zeker niet zou mogen nuttigen als je goed slapen wil volgens indepedent.co.uk zijn cafeïne (ideaal om wakker te blijven), alcohol (verstoort je REM-slaap), te spicy eetwaren (moeilijker te verteren), rood vlees (verteert ook veel trager dan kip en kalkoen) en suiker.