Vandaag is de dag tegen voedselverspilling. Het is iets waar ik het persoonlijk erg moeilijk mee heb: eten weggooien. Mijn grootouders en ouders hadden het namelijk niet ontzettend breed, dus ze konden niet zomaar doen wat ze wilden, duur eten of veel op restaurant gaan, maar er werd wel elke dag lekker gegeten.
En het meeste voedsel kwam ook uit de eigen moestuin. Ook de kippetjes en konijnen werden zelf gekweekt. Dieren die je zelf hebt gekweekt opeten is één ding, maar dat vlees verloren laten gaan was echt not done. Ik moest als kind mijn bord dan ook altijd leeg eten. En ik ben tot op vandaag erg gevoelig aan voedselverspilling.
Maar er is een goede reden waarom ik er ook in slaag om weinig ingrediënten in de vuilnisemmer te kieperen. Ik kook ontzettend graag met restjes. Ik vind niks zo leuk als bijvoorbeeld vlak voor de vakantie mijn frigo opentrekken, kijken welke ingrediënten ik nog over heb en zeker moet opgebruiken, en daar dan een nieuw recept mee verzinnen. Probeer het zelf ook eens. Je gaat heerlijke nieuwe gerechten ontwikkelen.
En nog een leuke tip: als je de ruimte hebt, hou dan een eigen moestuin. Zelfgekweekte groenten zijn zo lekker. Ik heb zelf een serre, en nu we onze tuin voor een stuk opnieuw aan het aanleggen zijn stond dat hoog op mijn verlanglijstje: een eigen moestuin. Vanaf volgende lente veel verse zelfgekweekte groenten bij ons thuis dus.
Blijkbaar is het deze donderdag 11 februari Fat Thursday. Ik zag de term op allerlei sites voorbijflitsen en vroeg me oprecht af wat dat precies te betekenen heeft … Lees meer
Frozen yoghurt, oftewel ‘froyo’, brak in de jaren 70 door in de Verenigde Staten als het hippe alternatief voor roomijs. De basis is geen room, maar yoghurt, en dat merk je meteen aan de smaak: het is frisser, een tikkeltje zuurder en minder zwaar op de maag dan traditioneel ijs … Lees meer
Als ik aan wortelcake denk, dwaal ik meteen af naar de gezellige koffiebars in New York. Zo’n dikke punt carrot cake met een stevige laag frosting, geserveerd op een papieren bordje met een goede kop koffie erbij … Lees meer
Ik ben een enorme liefhebber van fruit. Bijna alles gaat erin, behalve pompelmoes; die bittere smaak is minder mijn ding. Toch is er nog een fruitsoort die ik zelden in mijn mandje leg bij de fruitboer: de kiwi … Lees meer
We horen het vaak: pure chocolade is ‘gezond’, terwijl melk en wit dat veel minder zouden zijn. Maar wat is daar nu wetenschappelijk van aan? Als liefhebber van het goede leven – en geloof me, ik overdrijf zelden, maar ik lust álle chocolade – ben ik toch maar eens in de pure feiten gedoken … Lees meer
Als er één pastagerecht is dat symbool staat voor luxe eenvoud, dan is het wel Fettuccine Alfredo. Het is een absolute klassieker die bekendstaat om zijn zijdezachte, romige saus … Lees meer
Soms sta je er even bij stil: er zijn van die dingen die je als kind elke dag at of dronk, maar waar je op latere leeftijd bijna volledig vanaf bent gestapt … Lees meer
“Spaghetti hoort altijd met tomatensaus”Nee! Spaghetti kan net zo goed met olijfolie, knoflook, zeevruchten, kaas of groenten worden gegeten … Lees meer