Nieuws

Zo gaan slimme obers om met lastige klanten

Ik ken nogal wat mensen die in de horeca erken, en ik hoor van hen wel eens verhalen van lastige klanten. Mensen zijn vandaag veel mondiger dan ooit en kunnen soms echt vervelend doen. Maar soms hebben ze ook gewoon gelijk en verdienen ze compensatie of toch zeker een luisterend oor. En je wil geen klanten kwijtspelen, en al zeker niet dat ze gaan rondbazuinen dat er niet naar hen geluisterd wordt.

In een rondvraag bij enkele bevriende obers heb ik deze vijf bijzondere tips verzameld over hoe zij omgaan met vervelende klanten. Misschien nuttig voor als je zelf in de sector werkt, maar ook als klant is het fijn om het eens van de andere kant te bekijken.

1. Probeer altijd kalm en beleefd te blijven

Het laatste dat je wil is dat de situatie in je restaurant escaleert, daarom is het belangrijk om altijd rustig en beleefd te blijven. Misschien heeft de klant wel een terechte klacht. En zelfs als de klant onterecht boos is of onbeleefd, moet jij proberen the bigger person te zijn. Zorg er daarom ook voor dat je lichaamstaal positief en open blijft. Vermijd defensieve houdingen zoals armen over elkaar slaan of boos kijken. De klant is in eerste instantie altijd koning.

2. Luister actief en toon begip

Laat de klant eerst uitspreken en luister aandachtig naar hun klachten of zorgen. Dit toont dat je hem of haar echt respecteert en het kan jou ook helpen om het probleem beter te begrijpen. Vraag de klant indien nodig om zo specifiek mogelijk te zijn. “De soep is slecht” is nogal onduidelijk. Vraag wat er aan schort en hoe hij of zij het liever zou gewild hebben

3. Zoek zelf naar een oplossing

Soms is oprecht luisteren en begrip tonen al voldoende. Maar soms moet je ook ingrijpen en een oplossing bieden. Is de wijn verkurkt? Haal een nieuwe fles! Je kunt bij gegronde klachten een nieuw gerecht, een nieuwe maaltijd, een korting of een andere vorm van compensatie zijn.

4. Haal er je manager bij

Soms kijkt het niet te lukken om de klant te kalmeren of te helpen. Aan sommige eisen kun je als ober niet voldoen, of voor sommige vragen is er gewoon geen evidente en snelle oplossing. Probeer dan te vermijden dat de situatie echt fout loopt en haal er je manager bij. Die kan sommige beslissingen makkelijker nemen en het wil ook zeggen dat je de klant a sérieux blijft nemen.

5. Leer van elke ervaring

Gebruik elke vervelende situatie als een leermoment. Reflecteer na je shift op wat er gebeurde en hoe je de volgende keer nog beter kunt reageren. Spreek erover met je collega’s. En elke nieuwe ervaring zal je beter maken om in de toekomst zo’n conflicten nog beter te beheersen en op te lossen.

Gerelateerde nieuwsberichten

Wat is maple syrup en waar gebruik je het voor?

Maple syrup is een zoet, stroperig sap dat afkomstig is van de sap van de suikermaple (Acer saccharum) of andere soorten esdoorns. Het wordt eigenlijk geproduceerd door het sap van de boom in de lente te verzamelen en het in te koken totdat het dikker wordt en de typische, zoete smaak krijgt … Lees meer

Gratin van kippenballetjes met broccoli en krieltjes

Mijn heerlijke weekmenu voor deze winterweek

December is een feestmaand. Straks mogen we weer voor de kalkoen gaan en de kroketjes, of gaan we weer gourmetten, maar deze week stel ik voor dat we nog eens voor heerlijk comfortfood kiezen … Lees meer

Waarom mosselen zo goed en gezond zijn #advertentie

Ik ben sinds jaar en dag een grote fan en ambassadeur van mosselen. Van de start van het mosselseizoen (soms al begin juni) tot aan het einde, in februari, zijn ze superlekker, en staan ze een paar keer per maand op ons menu … Lees meer

Alle Boeken

Black Friday korting op al mijn boeken, van woensdag tot zondag!

Je kunt er niet naast kijken: Black Friday is overal. En ook bij Silenro Publishers willen we iedereen de kans geven om deze week de boeken van Sven Ornelis aan een lager tarief te kopen … Lees meer

Welke appels zijn het gezondste: rode of groene?

An apple a day keeps the doctor away hoor je wel eens zeggen, en ik kan je verzekeren: ik hou van appels. Ze zijn gezond, dat staat buiten kijf. Toch hoorde ik iemand onlangs zeggen dat groene appels gezonder zijn dan rode … Lees meer

Dit zijn de grootste misverstanden over Thanksgiving

Dit zijn de vijf grootste misverstanden over Thanksgiving

Op donderdag 28 november 2024 wordt Thanksgiving opnieuw gevierd. Voor Amerikanen is deze feestdag misschien nog een tikje belangrijker dan kerstdag. Er wordt echt uitgebreid gevierd … Lees meer

10 dingen die je nog niet wist over Halloween

Halloween heeft zijn wortels niet in Amerika zoals wel meestal denken, maar wel in het oude Keltische festival Samhain, dat meer dan 2000 jaar geleden werd gevierd in Ierland en Schotland … Lees meer

Niks aan te doen: daarom snoepen mensen zoveel op kantoor

Veel mensen kunnen het niet laten: ook op kantoor hebben ze voortdurend honger en zijn ze aan het snoepen. We denken misschien dat mentaal werken minder belastend is voor het lichaam dan fysiek werken … Lees meer