Mijn tips: Afvallen na de feestdagen, zonder af te zien!

De feesten zijn voorbij. Het is tijd om weer normaal te gaan leven. Ik heb er wel zin in om weer in mijn normale ritme te kunnen gaan leven. Dat wil in mijn geval zeggen: vroeg opstaan. Radio maken. Gezond eten. Wat sporten. Minder alcohol drinken. Op tijd slapen gaan. Of een siësta doen.

En alleen al die routine helpt mij sowieso om ook weer wat strakker te staan binnenkort. Maar voor wie echt een extra inspanning wil doen, en een paar kilo wil afvallen, zet ik mijn tips om wat kilo’s te verliezen nog eens op een rijtje.

Zelf ben ik ooit bijna 40 kilo afgevallen, en ik ben nog altijd blij dat ik het gedaan heb. Niet om een fantastisch strakke body te krijgen. Wel voor mijn eigen gezondheid. Ik wil namelijk nog lang en gezond blijven leven, en uitgebreid kunnen genieten.

Doe je profijt met deze simpele tips. Ik blijf er ook mijn hele leven mee aan de slag, soms met een makkelijkere periodes, soms gaat het wat moeilijker. Maar de tips werken wel! En zo aan het begin van het jaar kunnen ze wel motiverend werken.

KOOK ELKE DAG IETS LEKKERS

Natuurlijk moet je minder eten wanneer je wil afvallen, of toch minstens anders. Calorietjes tellen is dan vaak de boodschap. Maar ik maakte er zelf altijd een sport van om zelfs in de periodes dat ik keihard aan het diëten was elke dag lekker te koken. Het gaf me kracht en inspiratie, en vooral goesting om door te gaan. Wanneer diëten enkel niet eten is of enkel sla met sla eten, dan geef je snel op, geloof me. Groenten zijn prima, vis ook, vlees kan evengoed, als je maar uitkijkt wat en hoeveel je eet. Op deze blog staan een heleboel lekkere lichte gerechten. En als je wat inspiratie zoekt, ik heb verschillende gezonde gerechten gemaakt speciaal voor WW, de vroegere Weight Watchers!

GA ZOVEEL MOGELIJK WANDELEN

Bewegen is noodzakelijk. Hardlopen is prima. Maar begin daar maar eens aan van nul, makkelijk is dat niet. Bij wandelen is dat helemaal anders. Iedereen kan het. De ene een paar honderd meter, de andere een marathon. Ik kan enkel zeggen: begin er aan. Voetje per voetje, stap per stap beginnen, en volhouden is de boodschap. Begin met wat je aankan en drijf dan stelselmatig op. Voor je het doorhebt ben je “verslaafd”. Geloof me: niks is zo efficiënt om af te vallen dan wandelen. En nu de dagen weer hard gaan lengen is echt de ideale periode om weer van start te gaan.

DRINK MINDER ALCOHOL

Het is zo lekker: een glaasje wijn na de drukke dag. Of wat pintjes met de vrienden. Het was zo fijn om te klinken op het nieuwe jaar de voorbije weken. Maar alcohol is natuurlijk een ontzettende dikmaker. Schrap je glaasjes daarom niet meteen als je er teveel van houdt, maar drink niet per se de hele fles leeg. Of drink maar om de dag een glas. Of in het weekend. En als je dan alcohol drinkt, drink dan iets goeds.

DRINK VEEL WATER

Ik ben van nature een goede drinker. Ja, wijn lust ik zeker, maar water ook. En dat is echt goed nieuws, want van water drinken blijk je af te vallen. Ik heb op kantoor altijd een fles water naast me staan, en soms drink ik een paar liter per dag.

ZONDIG AF EN TOE EENS ALL THE WAY

Bij mij hielp het ontzettend, in de periode dat ik aan het afvallen was: één keer per week zondigde ik keihard tijdens m’n afvalperiode. Dan ging ik bijvoorbeeld naar een toprestaurant, en ik zondigde niet een klein beetje, maar heel veel. Als cadeautje. Maar ook omdat dat geen kwaad kan. Psychologisch, maar ook fysiek. Wanneer je enkel heel mager eet denkt je lichaam: de derde wereldoorlog is uitgebroken, rantsoeneren is de boodschap. Wanneer je die magere periode eens stevig doorbreekt, werkt dat als een katalysator, en schiet je verbrandingsoven weer stevig in gang.

GENIET VAN DE COMPLIMENTJES

Gemakkelijk wordt het nooit, als je echt kilo’s wil verliezen. Voor mijzelf blijft het een flinke strijd, die levenslang gevoerd zal moeten worden. Maar als je volhoudt zul je complimentjes krijgen. Je weegschaal zal beetje bij beetje mooiere cijfers tonen, en dat doet deugd. Je zult maatje per maatje afvallen, en dat is leuk. En mensen zullen je complimentjes geven. Neem die trots in ontvangst. Dat stimuleert je om niet op te geven.