Ik las op social media vandaag al verontrustende berichten… “de wereld is naar de knoppen.” Het ene hitterecord na het andere wordt in België verbroken. Overal worden temperaturen boven de 40 graden genoteerd… onder die beruchte thermometerhut, en iedereen weet dat dat dus in de schaduw is. De opwarming van de aarde nu nog ontkennen zou een beetje belachelijk zijn. Anderzijds: het vorige hitterecord in België werd ergens in de jaren 40 van vorige eeuw opgemeten…
Eén ding kan ik wel zeggen: in Barcelona is het op dit moment echt aangenaam. Ik zag dat het in Bonheiden waar we wonen nu zo’n 39 graden of meer moet zijn, hier in Barcelona is het nu een mooie 29 graden, met een mild zeebriesje. Dus als iemand me nu vraagt: “wat zoeken jullie toch altijd in Barcelona?” dan zeg ik vandaag met een brede smile: afkoeling. We mogen toch een beetje blijven lachen he? En ja, het is hier nu los 10 graden frisser in Spanje dan in België. Zotte wereld…
Nog één ding wel: heel veel mensen dromen van een leven in het Zuiden. Maar zodra het een paar dagen heet is in België lijkt het land plat te vallen. Treinen rijden niet meer, het asfalt komt naar omhoog, er wordt over werkverlet gepraat, en er is uiteraard ook weer een sproeiverbod wegens watertekort. Hier in Barcelona werkt iedereen gewoon lekker door, rijden de treinen verder, de parken zien er groen uit, en onze airco draait gezapig verder.
Als de wereld echt naar de knoppen is, en het klimaat ons nog redelijk gaat verhitten de komende decennia is één ding zeker: we gaan een beetje de Zuiderse manier van leven moeten overnemen in België. Aanvaarden dat het in de zomer warm kan zijn… En daar niet al te panisch over doen.
Natuurlijk moet de opwarming van de aarde bestreden worden, no doubt, maar wij als particulieren moeten ook zorgen dat het gewoon allemaal wat leefbaar blijft. Dus: leve de siësta, leve de goedkope frisse wijntjes, leve de zon, leve de rolluiken, leve de Zuiderse manier van leven, leve de airco, leve het leven. Met dramatische paniekberichten gaan we er niet komen. Intussen: sterkte. We hebben nog een logeerkamer over hier in Barcelona… first in, first served.
Vandaag vieren we Real Food Day, een dag die volledig in het teken staat van puur, onbewerkt en écht eten. In een wereld waarin de supermarktschappen uitpuilen van de pakjes, zakjes en ultra-geprocessete kant-en-klaarmaaltijden, is deze dag een broodnodige herinnering aan waar koken toch nog altijd écht over gaat … Lees meer
Vandaag is het een fantastische dag, want we vieren Wereld Tapas Dag! Voor mij is dit een feestdag met een gouden randje, want tapas hebben een heel bijzondere plek in mijn hart … Lees meer
Als er één dessert is dat je meeneemt naar de gezellige Oostenrijkse koffiehuizen, dan is het wel de klassieke Apfelstrudel. Dit iconische deeggebak met warme, kruidige appels is het ultieme comfortfood voor de zoetebekjes onder de volgers van Would Be Chef … Lees meer
Zeg nu zelf: is er iets mooiers dan op een zonnige ochtend je eigen tuin of serre in te stappen? Sinds een paar jaar heb ik thuis een eigen serre, en ik kan je verzekeren: dat is pure luxe … Lees meer
Maandagsaaiheid? Niet vandaag! Het is Lobster Day, de internationale dag van de kreeft. De perfecte smoes om je maandag meteen wat extra glamour en goesting te geven … Lees meer
De legendarische chef en auteur Anthony Bourdain was er destijds ongemeen hard voor in zijn bestseller Kitchen Confidential: de knoflookpers. Volgens hem was het ding een absolute misdaad in de keuken, en als hij iemand in zijn brigade ermee betrapte, kon die subiet zijn biezen pakken … Lees meer
Vandaag vieren we National Herbs and Spices Day, de ultieme feestdag voor iedereen die van lekker eten houdt. Want als er één ding is dat een doordeweekse maaltijd transformeert tot een echt gastronomisch feest, dan is het wel de magie van kruiden en specerijen … Lees meer
Vandaag is het National Meal Prep Day, en dat is — in tegenstelling tot sommige andere themadagen — eigenlijk best een slimme feestdag. Het idee erachter maakt het leven nu eenmaal een pak makkelijker … Lees meer