
Deze culinaire ontgoocheling wil ik je besparen!
Vorige vrijdag gingen we dineren in Be So, een fijn restaurant in Barcelona waar ik graag eens ga eten. Het bevindt zich in het prachtig gerenoveerde Sofia Hotel op de Avenida Diagonal. Op zo’n drie kilometer van waar wij wonen, vlakbij Nou Camp, het stadion van FC Barcelona. Dus we wandelen daar altijd rustig naartoe. Het eten is er lekker, de wijnkaart boeiend, het kader luxueus, en de chef die alles coördineert is een goede kennis van ons.
Ik keek er al de hele week naar uit. Ik was ook blij dat ik er een tafeltje had kunnen boeken. Ongeveer alle toprestaurants in Barcelona sluiten namelijk het grootste deel van augustus de deuren. Dus ik was aangenaam verrast dat Be So wel open was. Want het was weer een tijdje geleden dat we er nog eens waren. Wij dus met volle goesting en grote honger daarheen.
En toen kwam de ontgoocheling. Ik zag het al van ver toen we de imposante bar richting restaurant doorwandelden. Het zag er verdacht donker uit en de deur leek dicht. Normaal staat die altijd open. Toen we toch probeerden binnen te wandelen kwam de barman naar ons toe met de mededeling dat het restaurant dicht is tot half volgende week. Super jammer. Maar ook zeer vreemd, want we hadden wel degelijk een bevestigingsmail ontvangen.
Toen de directie van het hotel er werd bijgehaald kon ik de mail ook meteen tonen op m’n iPhone: de boeking was bevestigd, vrijdag 30 augustus, 20u30, twee personen, Be So, Barcelona. De directrice kon niet anders dan de mail openen en toegeven dat er iets niet klopte. Hoe dan ook, het restaurant was dicht. We konden er niet dineren. Wel in het tweede restaurant, Impar, ook lekker, maar kijk, daar had ik die avond geen zin in. Zeker niet na de ontgoocheling dat Be So dicht was, ondanks onze boeking.
Ze vroeg zich wel af of ik de boeking via hun site had gemaakt. Ik zei van wel, maar later bleek dat niet het geval te zijn. Wanneer je in Google een restaurant opzoekt, krijg je meteen allerlei balkjes te zien onder een foto van de zaak. Je kunt alle praktische gegevens in één oog opslag zien, er is een link naar de website, en er is een link richting reservaties.
En daar is het wellicht fout gegaan. In dit geval werd ik bij “tafel reserveren” doorgestuurd naar de site van Resy, een reserveringstool. Daar kon ik dus meteen een tafeltje boeken, en kreeg ik een bevestigingsmail. Ik ging er vanuit dat dit de officiële manier is om een tafel te boeken, dus dat mijn boeking ook klopte. Logisch. Maar onterecht. Vermoedelijk heeft Be So de jaarlijkse verlofperiode niet aangepast in dit reserveringssysteem. Of de aanpassing is niet uitgevoerd door Resy zelf. Anyway, tussen het restaurant en Resy zat er duidelijk een kink in de kabel, en wij stonden daar mooi te blinken voor een gesloten deur.
Een goede raad is dus om zoveel mogelijk via de site van restaurants je reservatie te maken. (Dat geldt trouwens ook voor het boeken van kamers in hotels.) En als je via een tool werkt, kan het ook nooit kwaad om nog even te telefoneren voor je naar het restaurant gaat. Om zeker te zijn. Het zal je een kanjer van een ontgoocheling besparen!
Reacties