"Die dikzak van tafel 1" of hoe een ober zwaar uit de bocht ging... en toch...
Nieuws

“Die dikzak van tafel 1” of hoe een ober zwaar uit de bocht ging… en toch…

Je hebt het verhaal wellicht ook al gelezen. Het heeft de voorbije dagen uitgebreid de nationale pers gehaald. Een ober in brasserie ‘Carrousel d’Anvers’ in Antwerpen is zwaar over de schreef gegaan door een klant die extra pannenkoeken bestelde “de dikzak van tafel 1” te noemen op de bestelbon (en dat was blijkbaar tegelijk ook het kasticket.)

Toen de bewuste klante, een zekere Nadia, die afschuwelijke opmerking over haar uiterlijk op het kassaticket zag staan toen ze wilde betalen, was ze woest. Ze smeet, begrijpelijk, een foto van het ticket op de sociale media. “Een misplaatste grap waar hij achteraf veel spijt van had,” aldus de eigenaar van het restaurant, die de man wel op staande voet heeft ontslagen.

Ik snap Nadia 100 procent. De ober ging belachelijk veel te ver, z’n excuses aanbieden is het minste wat hij kon doen, en ik snap de eigenaar van de zaak zeer goed die deze man prompt de deur wees. Want zo’n gedrag is gewoon erg slechte reclame voor de zaak. Ook Horeca Vlaanderen was duidelijk: “in een sector waar gastvrijheid de essentie is, is dit een kapitale fout. Zoiets kan en mag absoluut niet.” Ik kan je verzekeren: als zoiets mij zou overkomen zou ik ook woest zijn. Hoffelijkheid is zo belangrijk, een goede service bieden is noodzakelijk.

En toch. Je zult het me misschien niet in dank afnemen, maar ik wil toch ook heel even een heel klein beetje in het hoofd van zo’n ober kijken. De horeca is een harde stiel. Je moet er hele lange uren kloppen, en de lonen liggen er vaak niet bijzonder hoog. Veel mensen die in de bediening aan de slag zijn lopen kilometers per dag, sloven zich uit om ons klanten te bedienen, en krijgen daar soms bijzonder weinig waardering voor.

Sommige klanten (en dan heb ik het absoluut niet over de geviseerde Nadia, die absoluut deze beledigingen niet hoeft te pikken) zijn ook helemaal niet zo hoffelijk en stellen soms onmogelijke eisen, of behandelen horeca-personeel als “slaafjes” die je heen en weer mag laten rennen, mag naar je tafel roepen als waren het hondjes. Bedienend personeel moet ook vaak de klappen opvangen die eigenlijk bedoeld zijn voor de keuken, wanneer een bestelling niet helemaal naar wens is.

Allemaal geen excuses voor beledigingen. Zeker niet. Maar dat er achter de schermen wel eens geklaagd wordt over klanten, of dat er mopjes gemaakt worden die niet altijd politiek correct zijn, ik kan het me zeer goed voorstellen. En dat er in drukke tijden, of tijden van zware stress of grote vermoeidheid wel eens te ver wordt gegaan met mopjes of opmerkingen, ik schrik daar dus niet van.

Heel eerlijk? Denk je niet dat dokters tijdens een zware operatie wel eens een mopje maken over die verdoofde kale bleke mens met de bibberbillen onder het laken? Ik denk het wel. Denk je ook niet dat leerkrachten in de leraarskamer wel eens grappen maken over hun leerlingen? Denk je dat garagisten, bouwvakkers, soldaten, advocaten, scheidsrechters en tuinmannen nooit eens lelijke namen geven aan hun klanten of collega’s? Weet je wat? Ik denk het niet, ik ben het namelijk zeker!

Praat dat alles goed? Zeker niet! De grootste blunder is wellicht dat deze domme ober de bestelbon onder de neus van deze dame stopte, want dat heeft hem nu z’n job gekost, en de banbliksem van heel Vlaanderen. Compleet logisch. Want wie z’n gat verbrandt moet op de blaren gaan zitten. Bodyshaming is net als racisme of sexisme absoluut not done!

Maar iets in mij heeft dus ook wat compassie. Want ik kijk in de spiegel, en ik vraag het jullie ook allemaal te doen. Hebben jullie nooit eens een label op iemand gekleefd, een bijnaam aan iemand gegeven, een mop over iemand gemaakt of een politiek totaal niet correcte uitspraak gedaan over een collega, een kennis, een familielid of een klant? Soms denk ik dan bijbels, en denk ik, die Jezus had het nog zo verkeerd niet toen hij zei “hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen”. Het lijkt wel alsof we allemaal heiligen zijn. We zijn zo goed in anderen afbreken en bekritiseren, maar waar gaan we zelf in de fout?

De stomme, onbeleefde ober is z’n job kwijt. Hij heeft zich duizend keer geëxcuseerd, en zo hoort dat. Hopelijk heeft hij z’n lesje geleerd, is hij in het vervolg beleefder, of minstens wat slimmer, en vindt hij snel een nieuwe job in de horeca. Want iedereen verdient een tweede kans. En Nadia verdient alle respect. Want iemand dikzak noemen is not done! Go girl!

Gerelateerde nieuwsberichten

Een kleine tip om het nu al wat zomers te maken

Er zijn weinig dingen waar je werkelijk niks aan kunt veranderen. Je kunt je geluk een beetje maken, en je succes ook, maar het weer, daar kan geen mens iets aan doen … Lees meer

Sven India Udaipur

Deze reacties kreeg ik op mijn India-reis op Instagram …

Onze reis naar India zit er op. Ik wil meteen met de deur in huis vallen: ik ben erg dankbaar. Dankbaar voor zoveel indrukwekkende impressies, voor zoveel schitterende ervaringen, voor zoveel dingen die ik weer heb bijgeleerd … Lees meer

Welkom in Barcelona!

Dit wordt mijn nieuwe boek dat binnenkort verschijnt

Sinds het begin van de kerstvakantie ben ik begonnen aan het boek dat ik al lang heb aangekondigd, en waar blijkbaar veel mensen zitten op te wachten. Eindelijk is het zover: Mijn “Barcelona boek” komt er aan … Lees meer

Wat is “Oyster Rockefeller” en is het lekker?

Ik vind oesters best lekker, maar in tegenstelling tot de echt fanatieke liefhebbers ga ik er geen dozijn binnenspelen. Geef me er zes rauw op ijs en ik ben al meer dan gelukkig … Lees meer

Wat is glutenvrij eten en is het een aanrader voor iedereen?

8 januari gluten free day. Gluten zijn de paria’s van het hedendaagse dieet. Een tijdje geleden lazen we in de pers zelfs dat onze Belgische koning Filip zoveel mogelijk glutenvrij eet … Lees meer

Wat is tempura, en hoe maak je het?

Tempura is een Japanse kooktechniek waarbij lekkere ingrediënten, meestal zeevruchten of groenten, in een licht beslag worden gedoopt en vervolgens gefrituurd … Lees meer

Belachelijke fout als je zelf slagroom maakt levert wel een topidee op!

Zelf slagroom maken is het makkelijkste wat er is. Ik doe het zelf vaak, omdat ik ook heel graag roomijs maak, en dat natuurlijk heerlijk is wanneer je dat serveert met een warme chocoladesaus en zelf geklopte slagroom … Lees meer

iStock

Een slim trucje om je lief vandaag te verrassen

Over exact twee maand is het… 14 februari. Dan is het Valentijn. Het feest van de liefde. Maar zoveel mensen vinden dat een commercieel gedoe en zien het niet zitten om dan het verplichte romantische nummertje op te voeren … Lees meer