Eén "truc" van intermittent fasting die zeker werkt!
Nieuws

Eén “truc” van intermittent fasting die zeker werkt!

Doe jij al mee? Met de nieuwe trend van “intermittent fasting”? Het idee is dat je 16 uur per dag vast. Niks eet dus. Maar dan echt niks. Je mag enkel koffie, (matcha) thee of water drinken. Maar zonder suiker of melk bij. De 8 uur dat je dan wel eet mag je werkelijk alles eten, zonder echter te overdrijven met de inname van calorieën. Sommige intermittent fasting diëten pakken het iets rustiger aan, met twaalf uur vasten en twaalf uur eten… het instapmodelletje zeg maar…

Er zijn volgens (sommige) experts veel voordelen aan dit nieuwe en dus weer oh zo trendy dieet. Volgens verschillende wetenschappers helpt het je uiteraard om gewicht te verliezen, maar het zou ook je suikerspiegel verbeteren en de kans op hartziektes verminderen en volgens sommige neurologen kan het zelfs de kans op ziektes zoals Alzheimer en Parkinson verminderen. Klinkt weer te mooi om waar te zijn.

Ik ben geen expert. Wel een ervaringsdeskundige maar geen diëtist. Dus ik ga voorzichtig zijn met uitspraken te doen over dit hippe dieet. Toch heb ik een paar kleine bedenkingen. Eens een periode vasten is natuurlijk nooit een slecht idee. Het geeft je spijsvertering rust, het zuivert je lichaam, het helpt je ook om überhaupt minder te eten. En dan is het rekensommetje snel gemaakt. Minder calorieën opnemen is minder moeten verbranden, is meer kans op afvallen. Dus ja, ik kan er me iets bij voorstellen.

Toch ben ik bij elk specifiek dieet ook altijd bijzonder argwanend. Geef nu zelf toe, er zijn in de loop der tijden al zoveel wonderformules gepasseerd. En nadien bleek er altijd wel iets te schorten aan het dieet in kwestie. En toen moesten er nieuwe boeken of formules aan de man gebracht worden en kwam er wel weer een nieuwe methode. De geschiedenis herhaalt zich in mijn ogen. En als je zo iemand bent die de vorige diëten niet kon volhouden, vraag ik me eerlijk gezegd af waarom deze nieuwe formule voor jou wel zou werken. Het heeft ook altijd met (kunnen) volhouden te maken.

Daarom denk ik altijd: een evenwichtig leven en eetpatroon is voor de grote meerderheid van de mensen toch gewoon het beste. En dan denk ik meteen aan: eet met mate maar gezond. Overdrijf met niks. Probeer voldoende te blijven bewegen (wandelen werkt goed voor mij) en zorg vooral dat je de methode die voor je werkt ook vol te houden is. Anders val je misschien op korte tijd flink af maar gaat de jojo voor je het weet weer naar boven.

Nu één ding waar ik zeker wel in geloof bij het fameuze “intermittent fasting” is om ‘s morgens op je nuchtere maag te gaan sporten. Daar waren heel veel diëtisten en sportcoaches het trouwens al lang over eens: vertrek naar de sportschool of voor je loopje of wandeling met een nuchtere maag. En als je dan ook nog eens koffie of groene thee drinkt, gaat je lichaam een boost krijgen, en door de cafeïne ga je sneller vet verbranden.

Cafeïne activeert immers de lipolyse (het afbreken van vet in vrije vetzuren) en dus de vetstofwisseling, waardoor een glycogeen besparend effect optreedt. Van de werking van cafeïne profiteren vooral duursporters, zoals marathonlopers, of wandelaars. Aanrader dus. En als je dat doet op een nuchtere maag (dus zeker geen koolhydraten eten voor het sporten) dan ga je sowieso veel meer lichaamsvet verbranden.

Ik doe dat intussen al lang. Wanneer ik bijvoorbeeld in Barcelona ben, dan gaan we ‘s avonds nog wel iets eten op restaurant. Maar ‘s ochtends voor ik vertrek eet ik niks. En dan maak ik een superlange wandeling. Eén bedenking weliswaar. Altijd uitkijken voor een sugardrop als je echt urenlang gaat wandelen. Want dat wil je natuurlijk ook niet meemaken!!!

Gerelateerde nieuwsberichten

Oktober starten we met een heerlijk weekmenu

Nieuw weekmenu na de paasvakantie

De paasvakantie is voorbij. Sven en Anke zijn weer elke ochtend op de radio. En we hopen dat de lente nu echt snel doorbreekt. Ik was een weekje of twee in Barcelona waar het prachtig weer was, en ook hier in België waren er wel een paar mooie dagen … Lees meer

Chema

Ik bezorg 3 kopers van “Mijn Barcelona” zelfgemaakte tortilla #advertentie

Tortilla de patatas. Ik had het al vaak gegeten. Kan ook niet anders. In Spanje staat het op de menu van bijna elk tapas restaurant. Het ziet er ook simpel uit om te maken … Lees meer

Weg met die look-adem, dankzij deze simpele tips!

Weg met die look-adem, dankzij deze simpele tips!

Look is niet enkel lekker, maar ook erg gezond. Het is goed voor je bloeddruk en je cholesterol en het boost je immuunsysteem. Maar OK, je kunt er dus wel een flinke look-adem van hebben … Lees meer

IMG_1374

MIJN BARCELONA is vanaf NU te koop!!!

Na meer dan tien jaar van zomers, schoolvakanties en weekendjes doorbrengen in ons flatje in het centrum van Barcelona, besloot ik vorig jaar om mijn liefde voor de stad te vereeuwigen in boekvorm: “Mijn Barcelona” … Lees meer

IMG_1029 4

Slecht en goed nieuws over “Waarom Wandelen”

Het is gebeurd: druk twee van “Waarom Wandelen” is volledig uitverkocht. Precies een jaar geleden is uitgeverij “Silenro Publishers” opgericht en werd de voorverkoop van mijn ultieme wandelgids aangekondigd … Lees meer

Goed nieuws voor wie het boek wil: bestel Waarom Wandelen in tweede druk!

Allerlaatste Waarom Wandelen nu te koop

Het mooie weer is op komst, dat kan niet anders. Ook al moeten we nog even door de maartse buien heen kijken, na regen komt zonneschijn, dat staat vast … Lees meer

Is spinazie opnieuw opwarmen gevaarlijk?

Er wordt wel eens beweerd dat het opnieuw opwarmen van spinazie gevaarlijk is, omdat die dan giftig zou worden. Maar dat is niet echt zo. Het opwarmen van spinazie op zichzelf is niet gevaarlijk, maar er zijn bepaalde voorzorgsmaatregelen die je moet nemen om de voedselveiligheid te waarborgen … Lees meer

Istock photo

Mijn lekkere paasmenu

Mag ik u allen een zalig paasweekend toewensen. Dit weekend komen de klokken samen met de paashaas voor chocolade vreugde zorgen. En in veel families zal er dit weekend niet alleen naar eitjes gezocht worden, maar ook lekkere gegeten worden … Lees meer