Voor wie wat af wil vallen: een gezond alternatief voor confituur

Wanneer je houdt van confituur, maar toch het gevoel hebt dat daar teveel suiker inzit, dan is dit een super simpel maar lekker alternatief om toch fruitig beleg op de boterham te smeren.

Ongeveer alle fruit kun je namelijk vers eten als broodbeleg. Je prakt je blauwe bessen, je aardbeien of je meloen, doet er eventueel een beetje verse honing of gezonder zoetstof onder, en je kunt het vers smeren op de boterham. Het is trouwens ook een goed oplossing om fruit dat net iets te rijp is te verwerken en dan hoef je niks weg te smijten.

Ik ken een vriendin die dat ¬†elke ochtend doet. Ze koopt geen confituur meer maar prakt vers fruit. En dat is nog niet dom ook. Want je eet je portie fruit op deze manier sowieso al in de ochtend. Mijn papa doet trouwens al heel z’n leven iets soortgelijks: hij eet een boterham met plakjes banaan.

Je kunt fruit trouwens ook vervangen door groenten. Avocado op je boterham? Dat is populair. Maar je kunt er ook tomaatjes opleggen, gehalveerd, met eventueel een klein beetje smeerkaas. Gemengde sla. Worteltjes. Radijsjes. Maar ook een spread van broccoli kan heerlijk zijn op je volkoren. boterham. Het proberen waard!