Een boterhammetje met choco? Een banaan? Ander fruit? Een graanreep? Yoghurt? Granola? Wat is nu eigenlijk het gezondste ontbijt? En wat is het lekkerst? Gevarieerd ontbijten is sowieso het beste idee, en natuurlijk ook niet te vet, en niet te gesuikerd. Maar… wie heeft wel eens overwogen om voor groenten te gaan bij het ontbijt?
En nu blijkt dat dus echt een topidee: groenten eten als ontbijt. Ze zijn super gezond, en bevatten ook helemaal niet teveel calorieën, maar ze vullen je maag wel. Ja, je start je dag al met een voorsprong als je als ontbijt eens groentjes eet. Maar hoe krijg je jezelf zo ver dat je daar ook echt aan begint?
Wanneer het zonniger wordt en de dagen lengen heb je al wat meer zin en energie om gezonder te eten. Een slaatje als ontbijt is misschien niet wat we gewoon zijn, maar is het daarom echt niet te vreten? Denk dat dat wel lukken moet toch? Misschien met een paar hartige ingrediënten als noten gecombineerd, eventueel wat kaas?
Maar er zijn ook tussenoplossingen. Je kunt voor een volkoren boterham gaan met magere kaas en die dan beleggen met veel rauwe groentjes. Je kunt spinazie en broccoli en andere groenten ook gewoon in de blender mixen met zuivel en zo voor een gezonde smoothie gaan.
Je kunt ook een roereitje maken met verse groentjes en heel veel kruiden, of een omelet, want een eitje in de ochtend, daar is echt niks mis mee.
Of al eens gedacht aan worteltjes uit het vuistje? Kerstomaatjes? Knapperige boontjes? Bloemkoolroosjes? Allemaal lekker om te happen in de auto in de file!? Misschien toch eens overwegen. En je hoeft ook niet elke dag voor groentjes te gaan als ontbijt. Misschien een fijn idee om het eens een keertje te proberen?
Vandaag is het International Hot and Spicy Food Day. En laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik hou niet van overdrijven. Mijn eerste kennismaking met de échte scherpe keuken was toen ik zeventien was … Lees meer
Vandaag is het ‘Bittersweet Chocolate Day’, een term die je tegenwoordig steeds vaker ziet opduiken in Engelstalige recepten op blogs of sociale media … Lees meer
Intussen zit de eerste werkweek van 2026 er bijna op en zit iedereen zo’n beetje zijn ritme te zoeken in die speciale, koude maand die januari is. Buiten is het guur, soms zelfs wit van de sneeuw, de dagen blijven kort en na het uitbundige feestgedruis mag het leven opnieuw wat eenvoudiger worden … Lees meer
Ja jongens, 28 december 2025 voelt voor mij heel bijzonder. Want vandaag is het precies 500 dagen geleden dat ik een beslissing nam die mijn leven op een kleine maar belangrijke manier veranderd heeft … Lees meer
Het is kerstavond. En ook al ben ik koning Filip niet, toch sta ik er elk jaar opnieuw op om even stil te staan en jullie allemaal een warme kerstboodschap te brengen … Lees meer
Glühwein hoort bij de winter, zoals koude handen, rode wangen en dampende bekers in de hand terwijl je met de handschoenen aan het sukkelen bent. Overal in het land duiken kerstmarkten op, met lichtjes, houten chalets en de geur van verwarmde wijn … Lees meer
Ik organiseer graag etentjes bij ons thuis. Dat zijn voor mij echte topavonden: uitgebreid koken voor gasten, meerdere gerechten op tafel zetten en daar zorgvuldig gekozen wijnen bij serveren … Lees meer
Op de Dag van de Bouillabaisse vieren we een van de meest iconische gerechten uit de Zuid-Franse keuken. Bouillabaisse is een traditionele Provençaalse vissoep die zijn oorsprong vindt in het bruisende Marseille, waar vissers vroeger de minder verkoopbare vangst van de dag gebruikten om er een rijke, geurige maaltijdsoep van te maken … Lees meer