
Herpak u dringend, Brussels Airport
Het was gisteren weer prijs. Toen we met vier koffers vol vuile kleren en andere wat fraaiere vakantiesouvenirs geland waren op Brussels Airport kwamen we opnieuw aan in een waanzinnig drukke bagagehall. Duizenden mensen wachtend op de koffers. Dat kan, het is vakantie. Maar op bijna op elk scherm boven de bagagebanden was dezelfde boodschap te zien: “bagage vertraagd”.
Het duurde lang, erg lang voor onze koffers er waren. En dan hadden we nog geluk. Omdat we door ons vele vliegen een zilveren Miles And More kaart hebben had de jongen aan de check in in Barcelona een oranje labeltje “priority” aan onze koffers gehangen. En effectief: na bijna drie kwartier kwamen onze koffers er als eerste aan.
Maar ik herhaal: we hadden al bij al veel geluk. Want vanochtend zouden er alweer problemen zijn met de bagagebehandeling. Een dertigtal vluchten zou weer zonder bagage vertrokken zijn. En ook voor de komende uren, tijdens één van de drukste reisweekends van de zomer, zouden er problemen verwacht worden. Ik vertrek morgenvroeg weer naar Barcelona, ik ben er niet gerust op.
Want op de sociale media zie ik alweer stapels koffers in de vertrekhall. Het is al de derde keer deze zomer dat deze taferelen zich afspelen op Brussels Airport. Een vriendin van ons heeft in Italië ongeveer tien dagen op haar koffers gewacht. Dat geeft niet echt een vakantiegevoel.
Ik ben een hele trouwe klant op onze nationale luchthaven. Ik durf zelfs te zeggen dat ik een fan ben. Ik passeer er vaak. Meestal vlieg ik met handbagage, omdat ik veel kleren in Barcelona liggen heb en we daar ook een wasmachine hebben. Maar ik leef wel mee met de tienduizenden mensen die alweer last ondervinden deze zomer door al de technische mankementen. Of door de stakingen van het personeel bij de bagage afhandelaars. Want dat valt ook al eens voor. Nu ja, bagage issues of niet, als luchtverkeersleiders massaal ziek, moe of boos zijn, dan ondervinden alle reizigers last, en ook die vertragingen heb ik al vaak meegemaakt het afgelopen jaar. Het wordt allemaal een beetje veel.
Brussels Airport moet zich dringend herpakken. Inderdaad, de directie is niet voor alle aspecten van de ellende honderd procent verantwoordelijk, maar een grondig plan van aanpak dringt zich toch op. Ik vlieg graag met Brussels Airlines, de luchthaven ligt op 5 minuutjes rijden van de studio’s van Joe en op 20 minuutjes van ons thuis, je kunt er makkelijk parkeren en het aanbod aan winkels en restaurants is er prima. Maar ik hoor steeds meer mensen klagen, boos zijn, en naar alternatieven zoeken. Dat is erg jammer, maar sorry, er zijn wel serieuze redenen voor. Het moet gewoon beter.
Reacties