Ik doe "een beetje" aan intermittent fasting: -6 kilo reeds!
Nieuws

Ik doe “een beetje” aan intermittent fasting: -6 kilo reeds!

Dit is een artikel van 3 oktober. Het heeft ondertussen bijna een miljoen mensen bereikt. Ongelofelijk. Dat wil duidelijk zeggen hoe populair intermittent fasting is.

Ik heb intussen een herfstvakantie achter de rug, en we zitten weer in een lockdown, en dan is het wel gezellig om ook eens lekker te ontbijten, en dat heb ik dan ook gedaan. Maar… ik heb ook massa’s gewandeld, dus ik heb m’n gewicht en vooral mijn mentale evenwicht (veeeeeel belangrijker) helemaal onder controle.

Lees hieronder even hoe ik een beetje aan intermittent fasting heb gedaan.

Ik ben afgevallen. Zo’n goede zes kilo sinds de ochtendshow eind augustus weer begonnen is. Het was nodig. Corona had me weer wat overgewicht gegeven. Raar, want ik wandelde tijdens de quarantaine veel en ik at al bij al redelijk gezond. Maar van pure verveling at ik wel meer en ging er sneller een fles open. We hadden dan allebei de hele dag super hard gewerkt, en de ene zoom-meeting na de andere overleefd, en dan werd het zes uur, half zeven en lag de avond leeg.

We waren dan (nog maar eens) een avond alleen met z’n tweetjes thuis. Dat waren wij eerlijk gezegd niet meer gewoon. Zo constant samen zijn. Maar we maakten er natuurlijk wel het beste van, dronken een aperitiefje, aten een hapje. Dronken nog een paar glazen wijn bij het eten. Ik maakte al eens een voorgerechtje door de week, we namen wel eens een dessertje voor TV. En waar ik begin vorig jaar nog rond de 82,5 kilo woog, stond er plots weer 92,5 kilo te pronken op mijn weegschaal. Niet goed. Ik moest weer ingrijpen.

En ik vervloekte me zelf. Want ik was toch ooit 113 kilo zwaar, en ik was op een bepaald moment tot half de zeventig gezakt. Maar nu zat ik weer in het midden tussen mijn hoogste en mijn laagste gewicht. Ik was een jojo geworden. En ik wist nochtans maar al te goed wat ik moest doen om die kilo’s weer te verliezen. Veel wandelen, veel water drinken, niet teveel alcohol drinken, en gezonder eten. Maar ik deed het tijdens de quarantaine dus niet zo goed. Ik wandelde wel, maar alle andere regeltjes negeerde ik vanuit een soort vermoeidheid of gezelligheid…”Het is het enige dat we nog hebben.” Ken je dat?

En toen kwam Anke af met “intermittent fasting”. Het is een dieet/levenswijze waar veel mensen succes mee boeken. Het idee is dat je 16 uur per dag vast. Niks eet dus.  Je mag enkel koffie, (matcha) thee of water drinken. Maar zonder suiker of melk. Tijdens de 8 uur dat je wel eet mag je werkelijk alles eten, zonder echter te overdrijven met de inname van calorieën. Sommige intermittent fasting diëten pakken het iets rustiger aan, met twaalf uur vasten en twaalf uur eten… het instapmodelletje zeg maar… Ik dacht, als Anke dat gaat doen, moet ik toch ook eens proberen te achterhalen hoe dat werkt. Volgens wetenschappers helpt het je uiteraard om gewicht te verliezen, maar het zou ook je suikerspiegel verbeteren en de kans op hartziektes verminderen en volgens sommige neurologen kan het zelfs de kans op ziektes zoals Alzheimer en Parkinson verminderen. Klonk te mooi om waar te zijn.

Ik schreef er een sceptisch artikel over op deze blog, en ik plaagde Anke er een beetje mee in onze ochtendshow op Joe. Ik vermoedde dat Anke (die er trouwens prachtig uitziet en eigenlijk helemaal niet moet afvallen) dit dieet niet lang zou volhouden. Ze snoept te graag en te vaak. Eigenlijk is ze constant wel iets aan het eten, kleine hapjes, hartige en zoete snacks door elkaar. Na twee dagen vond ze het dieet al niet leuk meer, en stopte ze er mee. Maar ik dacht stiekem wel: ook al heb ik mijn twijfels bij elke methode en dieet, misschien zit er wel iets in dat ik zelf kan toepassen.

Elke dag een lange periode niet eten: ik kan dat. Ik sta erg vroeg op. Ik kan naar Vilvoorde rijden zonder ontbijt, in de studio sta ik sowieso nooit te eten. En na ons programma hebben we meteen meeting, en dan rijd ik naar huis. Dus niks eten voor de middag, dat is voor mij eigenlijk geen moeite. Het is een beetje zoals Bob spelen als we gaan eten, ik kan beter geen alcohol drinken dan “een beetje” drinken. Zo gaat dat met eten ook: beter niks eten dan een beetje eten.

Dus eigenlijk was ik stiekem begonnen met mijn eigen variant op intermittent fasting. Ik at ten laatste om 7 uur ‘s avonds, en daarna at ik helemaal niks meer tot de middag. Dat zal me sowieso geholpen hebben om af te vallen de voorbije maand. Want als je minder calorieën eet dan val je af. Zo simpel is dat. Dat het m’n lichaam volgens experts ook zuivert in de magere uren, is meegenomen.

Maar meer dan het intermittent fasten zelf heeft het me doen nadenken over wat ik nog eet tussen de middag en de avond. En daar pas ik mijn eigen regeltjes toe. Het is niet dat ik nu begin te vreten om te compenseren. Integendeel: ik eet bewust weer veel gezonder en minder. Ik wandel weer heel veel. Ik drink veel water. Ik drink minder alcohol. En ja, dat helpt me dus ontzettend. Ik voel me weer beter in mijn vel, en ik weeg maar 86 kilo meer. Nog steeds een paar kilo teveel, maar we zijn weer op het goede pad.

Doe ik nu aan intermittent fasting? Ja en neen. Ik eet dan wel niks ‘s nachts en in de voormiddag, en dat is wel één van de principes van die trend. Maar er zijn wel eens uitzonderingen. In het weekend bijvoorbeeld loopt het soms anders. En ik eet ook wel eens later dan om zeven uur. En ik zit nog niet aan de groene thee. En ik volg gewoon mijn eigen goed gevoel, mijn eigen regeltjes, die gewoon werken bij mij. Ik noem het gezond verstand, het toepassen van wat ik al lang weet, heel veel wandelen (daarmee verlies ik sowieso de meeste kilo’s) en voor de rest minder en gezonder eten. En voorlopig dus wel met een beetje minder eten gedurende een flinke periode van de dag…

Gerelateerde nieuwsberichten

Bram Laebens

De mooie levenslessen van mijn mama

Zondag is moederdag. Leve alle moeders, en oma’s. Jullie weten dat ik mijn mama een enorm warm hart toedraag. Ze is al meer dan een halve eeuw de belangrijkste vrouw in mijn leven … Lees meer

“Eat What You Want Day” Wat is dat eigenlijk?

“Eat What You Want Day”… Je ziet zo’n bijzondere dag staan in de kalender en je vraagt je af: wat is dat nu eigenlijk voor een rare feestdag? Ik heb het even opgezocht: het is een informeel ‘feest’ dat onder andere in Amerika elk jaar op 11 mei wordt gevierd … Lees meer

Rood fruit met porto, munt en honing en roomijs

Volledig menu voor deze halve werkweek

Daar gaan we weer voor een nieuwe werkweek. Maar net als vorige week, met die eerste mei die als plezante rustpauze midden in de week tevoorschijn kwam, is dit ook maar een halve week … Lees meer

De lekkerste gerechten met asperges

Het zijn de mooiste maanden van het jaar: er liggen volle bak asperges bij de groenteboer. Ik ben echt zot van asperges. Ik kan ze wel drie keer per week eten, zo lekker vind ik ze … Lees meer

Oktober starten we met een heerlijk weekmenu

Nieuw weekmenu na de paasvakantie

De paasvakantie is voorbij. Sven en Anke zijn weer elke ochtend op de radio. En we hopen dat de lente nu echt snel doorbreekt. Ik was een weekje of twee in Barcelona waar het prachtig weer was, en ook hier in België waren er wel een paar mooie dagen … Lees meer

Chema

Ik bezorg 3 kopers van “Mijn Barcelona” zelfgemaakte tortilla #advertentie

Tortilla de patatas. Ik had het al vaak gegeten. Kan ook niet anders. In Spanje staat het op de menu van bijna elk tapas restaurant. Het ziet er ook simpel uit om te maken … Lees meer

Weg met die look-adem, dankzij deze simpele tips!

Weg met die look-adem, dankzij deze simpele tips!

Look is niet enkel lekker, maar ook erg gezond. Het is goed voor je bloeddruk en je cholesterol en het boost je immuunsysteem. Maar OK, je kunt er dus wel een flinke look-adem van hebben … Lees meer

IMG_1374

MIJN BARCELONA is vanaf NU te koop!!!

Na meer dan tien jaar van zomers, schoolvakanties en weekendjes doorbrengen in ons flatje in het centrum van Barcelona, besloot ik vorig jaar om mijn liefde voor de stad te vereeuwigen in boekvorm: “Mijn Barcelona” … Lees meer