Je wordt dikker als je fruit eet na de maaltijd. Waar of niet waar?
Nieuws

Je wordt dikker als je fruit eet na de maaltijd. Waar of niet waar?

Je hebt het vast wel al eens gehoord: je mag geen fruit eten na de maaltijd, want daar ga je sowieso van verzwaren! Het zou ook ongezond zijn, je zou er buikpijn van kunnen krijgen, en een opgeworpen gevoel. En doordat je het eet na de maaltijd zouden alle voedingswaarden die fruit bevat verloren gaan. Zoek maar eens op het internet, een heleboel sites met gezondheidstips waar dit verhaal telkens terugkomt: fructose wordt omgezet in vet, en als je het na de maaltijd eet, dan ga je er veel makkelijker van verdikken. In 2009 leverde het zelfs een opmerkelijke uitspraak op van tennisster Jelena Jankovic. Tijdens een toernooi in Parijs was de Servische president Boris Tadic op bezoek om z’n landgenote aan te moedigen, en hij gaf het volgende voedingsadvies aan z’n landgenote: “Weet je dat je dik wordt van fruit na je maaltijd? Echt waar. Maar niet ‘s ochtends. Enkel wanneer je fruit in de namiddag of de avond eet verandert het in vet. Fruit zit dan ook vol met suiker.”

Wat blijkt nu: dat is absoluut niet het geval. Het is één van de meest hardnekkige fabeltjes die er zijn. Ons lichaam (zeker wanneer het normaal functioneert) kan fruit zelfs na de maaltijd behoorlijk goed verteren. De vertering van fruitsuikers gebeurt immers door andere enzymen dan bijvoorbeeld bij de vertering van vetten en eiwitten. De vertering van fruitsuikers zou ook gepaard gaan met wat gisting, en dus gasvorming in de darmen, maar als die gezond zijn is dat ook geen probleem. Ook het verhaal dat je bloed gaat verzuren wanneer je fruit eet na de maaltijd blijkt een kwakkel.

Eigenlijk is het simpel. Verschillende soorten fruit hebben een verschillend aantal calorieën en andere voedingswaarden. Sommige zijn dus beter dan andere wanneer je wat op je gewicht wil blijven. En als je al voldoende hebt gegeten hoef je niet per se nog een stuk fruit te eten na de maaltijd. Genoeg is genoeg. Maar het zal wel altijd beter zijn dan een gebakje, roomijs of pudding. Het moment waarop je fruit eet heeft eigenlijk geen belang. Voor, tussen of na de maaltijd, je neemt hetzelfde aantal calorieën op. Wat wel uitvoerig bewezen is, is dat fruit eten sowieso een gunstig effect heeft op een gezond dieet. Dus laat je vooral niet afschrikken.

Gerelateerde nieuwsberichten

Welkom in Barcelona!

Dit wordt mijn nieuwe boek dat binnenkort verschijnt

Sinds het begin van de kerstvakantie ben ik begonnen aan het boek dat ik al lang heb aangekondigd, en waar blijkbaar veel mensen zitten op te wachten. Eindelijk is het zover: Mijn “Barcelona boek” komt er aan … Lees meer

Kun je zachte aardappelen met scheuten nog eten?

Herken je deze situatie? Je hebt een zak aardappelen gekocht, krieltjes bijvoorbeeld, en gebruikt net genoeg aardappelen voor een paar maaltijden, en dan verlies je de zak even uit het oog … Lees meer

www.truffel.be

De beste truffels koop ik hier online #advertentie

Met de feestdagen en op speciale momenten mag er al eens wat exclusiever gekookt worden. En dan vind ik het altijd fijn om eens met verse truffel te werken … Lees meer

Heerlijk diner voor Hoogstraten met Roger van Damme #advertentie

De lekkerste recepten met de producten van Coöperatie Hoogstraten #advertentie

Begin dit jaar mocht ik een fijne aankondiging doen. Ik werd de nieuwe groentenambassadeur van Coöperatie Hoogstraten. Ik kende Coöperatie Hoogstraten al lang dankzij mijn goede vriend Roger van Damme, die sinds jaar en dag al de ambassadeur is van de lekkerste aardbeien van bij ons, van Hoogstraten … Lees meer

Zalige semifreddo

De beste desserts voor de feestdagen

Op kerst mag het allemaal net iets feestelijker toch? Maar misschien zoek je nog wat last minute inspiratie voor een heerlijk dessert. Ik zet speciaal voor jullie een aantal feestelijke toppers op een rij … Lees meer

Blini met gerookte zalm en Royal Belgian Caviar #advertentie

Proef het zwarte goud: Royal Belgian Caviar #advertentie

Kaviaar staat synoniem voor grote luxe en absolute verfijning. Door de eeuwen heen heeft kaviaar de smaakpapillen van de meest kritische fijnproevers veroverd … Lees meer

Gegrilde zalm met Hollandaise saus en gestoomde groentjes

De lekkerste visgerechten voor de feestdagen

Ik eet graag een stukje vlees, maar vindt het helemaal geen straf om te koken voor mensen die geen vlees eten maar bijvoorbeeld wel vis. Het is gezond, en je kunt er echt feestelijke gerechten mee maken … Lees meer

AI0A6065

Deze gasten kwamen naar mijn Comté kerst-diner #advertentie

Jullie weten het wellicht al lang, sinds jaar en dag ben ik een groot liefhebber en fier ambassadeur van Comté. En daarom was ik zo blij dat ik enkele weken geleden een hele avond mocht koken voor een tafel heerlijke gasten met dit zalige ingrediënt … Lees meer