Last van ochtendhumeur? Dit helpt.
Nieuws

Last van ochtendhumeur? Dit helpt.

Ikzelf heb er totaal geen last van. Ochtendhumeur ken ik niet. Nooit gehad. En gelukkig heeft ook Anke er totaal geen last van, we moeten tenslotte elke ochtend 4 uur met elkaar in de studio doorbrengen, maar dat gaat dus prima. En toch zijn er mensen die er ongelofelijk last van hebben. Ik ben eens gaan rondhoren wat de beste manieren zijn om van je ochtendhumeur af te raken of het tenminste leefbaar te maken voor jezelf en je omgeven. De eerste gouden tip is: luister naar Sven en Anke op Joe en je ochtendhumeur zou als sneeuw moeten verdwijnen voor de zon. Maar als dat niet helpt, zijn dit tien andere nuttige tips

  1. Zorg vooreerst dat je voldoende slaapt: klinkt logisch, maar een goede nachtrust is essentieel voor je humeur. Probeer elke nacht voldoende uren slaap te krijgen, volgens specialisten zou je toch tussen de 7 en 9 uur moeten slapen.
  2. Sta elke dag op hetzelfde uur op: Door de week is dat logisch, maar ook in het weekend is het belangrijk om te proberen op te staan op ongeveer hetzelfde uur als op weekdagen om je interne biologische klok zo goed mogelijk in balans te houden.
  3. Begin rustig aan je dag: Forceer niks. Neem ‘s ochtends de tijd om rustig wakker te worden. Neem een paar minuten om te mediteren, diep adem te halen of gewoon rustig te zitten en de dag te overdenken. En vooral: laat die Smartphone de eerste minuten van de dag voor wat het is.
  4. Beweeg, wandel: Sommige mensen vinden het een gruwelijke gedachte om meteen te moeten bewegen, maar geloof me, fysieke activiteit kan je stemming aanzienlijk verbeteren. Wandelen is ideaal. Dat hoeft niet meteen een halve marathon te zijn, maar even de de tuin of een blokje om kan ideaal zijn. Of doe wat lichte oefeningen.
  5. Hydrateren is een must: Drink een glas water zodra je wakker wordt om je lichaam te hydrateren na een nacht zonder vochtinname. Het gaat je meteen een kleine boost geven. Koud water mag, lauw of warm evenzeer.
  6. Eet een gezond ontbijt: Niet eten omdat je een ochtendhumeur hebt is echt een slecht idee. Want een evenwichtig ontbijt kan je energieniveau stabiliseren en je stemming verbeteren. Kies dan best wel voor voedingsmiddelen met eiwitten, vezels en gezonde vetten.
  7. Zorg zeker ook voor voldoende licht: Blijf niet suffen met de gordijnen of de rolluiken dicht. Geloof me: daglicht kan je biologische klok helpen reguleren en je zult meteen pak gelukkiger worden. Ga indien mogelijk zelfs even naar buiten voor wat natuurlijk licht. Daar ben ik weer: ga even wandelen.
  8. Luister naar opbeurende muziek: De ochtendshow van Joe is geen slecht idee. Ik preek voor eigen winkel, dat snap je. Maar gewoon even je favoriete vrolijke muziek afspelen terwijl je wakker wordt is een goed idee. Muziek kan je stemming direct beïnvloeden.
  9. Zorg dat je iets leuks gaat doet: Elke dag heeft lastige momenten, opstaan is er voor sommige een van; maar als je van nature een positieve mens bent, denk dan bij het ontwaken even aan iets wat je die dag gaat doen waar je naar uitkijkt, en je zal meteen een stuk vrolijker zijn.
  10. Tijd is alles: een goede raad voor jezelf én voor de anderen rondom jou: heb geduld. Een ochtendhumeur heeft gewoon soms wat tijd nodig om te verdwijnen. Bovenstaande tips kunnen zeker helpen, maar wonderen bestaan niet. Gun jezelf tijd om aan de dag te wennen, en aan je al dan niet humeurige huisgenoten.

Gerelateerde nieuwsberichten

Dit zijn de allerbeste taarten!

Vier wereld bakdag

19 mei is blijkbaar de dag van het bakken, een ideale aanleiding om eens een taartje klaar te maken. Ik zal maar met de deur in huis vallen, ik ben geen fanatieke bakker … Lees meer

Een kleine tip om het nu al wat zomers te maken

Er zijn weinig dingen waar je werkelijk niks aan kunt veranderen. Je kunt je geluk een beetje maken, en je succes ook, maar het weer, daar kan geen mens iets aan doen … Lees meer

Sven India Udaipur

Deze reacties kreeg ik op mijn India-reis op Instagram …

Onze reis naar India zit er op. Ik wil meteen met de deur in huis vallen: ik ben erg dankbaar. Dankbaar voor zoveel indrukwekkende impressies, voor zoveel schitterende ervaringen, voor zoveel dingen die ik weer heb bijgeleerd … Lees meer

Welkom in Barcelona!

Dit wordt mijn nieuwe boek dat binnenkort verschijnt

Sinds het begin van de kerstvakantie ben ik begonnen aan het boek dat ik al lang heb aangekondigd, en waar blijkbaar veel mensen zitten op te wachten. Eindelijk is het zover: Mijn “Barcelona boek” komt er aan … Lees meer

Wat is “Oyster Rockefeller” en is het lekker?

Ik vind oesters best lekker, maar in tegenstelling tot de echt fanatieke liefhebbers ga ik er geen dozijn binnenspelen. Geef me er zes rauw op ijs en ik ben al meer dan gelukkig … Lees meer

Wat is glutenvrij eten en is het een aanrader voor iedereen?

8 januari gluten free day. Gluten zijn de paria’s van het hedendaagse dieet. Een tijdje geleden lazen we in de pers zelfs dat onze Belgische koning Filip zoveel mogelijk glutenvrij eet … Lees meer

Wat is tempura, en hoe maak je het?

Tempura is een Japanse kooktechniek waarbij lekkere ingrediënten, meestal zeevruchten of groenten, in een licht beslag worden gedoopt en vervolgens gefrituurd … Lees meer

Belachelijke fout als je zelf slagroom maakt levert wel een topidee op!

Zelf slagroom maken is het makkelijkste wat er is. Ik doe het zelf vaak, omdat ik ook heel graag roomijs maak, en dat natuurlijk heerlijk is wanneer je dat serveert met een warme chocoladesaus en zelf geklopte slagroom … Lees meer