Moeilijkste beslissing ooit: nieuwjaarsetentje afzeggen door omikron?
Nieuws

Moeilijkste beslissing ooit: nieuwjaarsetentje afzeggen door omikron?

Het was een heel moeilijke beslissing die we moesten nemen. Vandaag zou het nieuwjaarsfeestje van de familie Ornelis plaatsvinden. Vorig jaar mocht dat niet, wegens covid. Twee jaar geleden, in januari 2020 vierden we het allerlaatste nieuwjaarsfeestje in ons vorige huis in Rijmenam. We hebben nog hele mooie foto’s van toen we met de nichtjes en mijn broer en schoonzus in het zwembad lagen. Maar mama en papa Ornelis waren toen jammer genoeg niet van de partij. Papa had stevige griep, en behalve het feit dat hij er zelf flink ziek van was, wou hij vooral niemand besmetten, dus mijn ouders waren er toen tot hun grote spijt niet bij. Het vorige nieuwjaarsfeestje, met nieuwjaarsbrieven en zakgeld, en bubbels en veel familieliefde, is dus al van 3 jaar geleden. Dat is lang, veel te lang natuurlijk. Maar zaterdag 15 januari 2022 was de dag waarop we elkaar weer zouden zien. Ik zou koken bij ons thuis in Lochristi en we zouden eindelijk nog eens samen kunnen klinken op het nieuwe jaar, en op het leven….

En toen kwam omikron. De nieuwe, zeer besmettelijke variant. Die zit werkelijk overal. Het is niet meer normaal hoeveel mensen nu ziek thuis zitten. Niet in het ziekenhuis, zo ken ik vandaag persoonlijk niemand. Maar wel thuis in bed. En ik kan je verzekeren: niet allemaal, maar sommigen zijn er toch behoorlijk ziek van. Her is geen verkoudheid maar minstens een pittige griep. En nu is midden deze week ook mijn ochtendcollega Anke, net als haar twee kinderen Lou en Max ziek gevallen. Die lelijke covid heeft ook haar stevig te pakken. En toen ben ik beginnen twijfelen. Als het virus zich zo hard aan het verspreiden is, is het dan wel het moment om dicht bij elkaar te gaan zitten met de ganse familie, mijn ouders, m’n broer en ik, en de kleinkinderen. Ik ken genoeg mensen die covid opgelopen hebben op een gezellig familiefeest…. Is het dat wel waard? Ikzelf ben daardoor dagenlang beginnen twijfelen. We kunnen deze lunch toch uitstellen tot na de omikron-golf, zo tegen de lente en zeker tegen de zomer wordt dat toch een stuk veiliger? Maar hebben we daar wel zin in? Ik kan je verzekeren: het was een week van topoverleg binnen de familie Ornelis. Niet evident, want de neuzen stonden, net zoals bij het overlegcomité zelf, ook bij ons niet per se in dezelfde richting.

Maar we hebben beslist om het risico dan toch te nemen. Niemand van de negen heeft één enkel symptoom, de kinderen zijn dubbel gevaccineerd, de volwassenen zelfs geboosterd. We gaan deze voormiddag allemaal thuis een zelftest doen. We hebben een professionele C02 meter gekocht, die we al de hele week aan het uittesten zijn, en die duidelijk aangeeft wanneer we moeten verluchten. Dat valt nog wel mee in ons huis, want we hebben hele hoge plafonds, en grote ramen die je makkelijk even open kunt zetten. Op de koop toe hebben we een tafel waar sowieso al tien man ruim kan aanzitten, maar als we het verlengstuk er tegenaan zetten dan wordt het een tafel van 18 man. we hebben ze zo gezet dat de drie gezinnen eigenlijk op anderhalve meter van elkaar gaan zitten aan een toch nog gezellige feesttafel. Dat is beter dan in de meeste restaurants en cafés. We gaan ook niet kussen en knuffelen, hoe graag we dat ook zouden doen. En we hopen dus van harte dat we dit feestje zonder besmettingen overleven.

Je weet het nooit. Maar het was mijn papa, die over twee maand al 75 wordt, en die net als mama nog in topconditie is, die toch zo’n beetje de knoop heeft doorgehakt. Mijn ouders hebben ons en de gezamenlijke etentjes met kinderen en kleinkinderen ontzettend gemist. En papa zegt: “die covid is super erg voor de kleinkinderen, het zijn hun mooiste jaren waarin ze de wereld moeten ontdekken, en dat wordt hen al twee jaar lang bijzonder lastig gemaakt. Maar het zijn ook lastige jaren voor ons, gezonde senioren. Het zijn misschien wel de laatste jaren van ons leven dat wij nog actief kunnen genieten, van onze familie, van etentjes, van restaurantbezoekjes en reisjes, van sport en cultuur, en dat wordt ons nu al zolang onmogelijk gemaakt. We gaan zo voorzichtig mogelijk leven, maar we gaan wel leven, thuis in constante isolatie zitten is ook geen leven meer… dus dat berekende risico gaan we nu toch nemen… mama en ik willen zo graag nog eens met z’n allen samen het nieuwe jaar vieren, het is drie jaar geleden… dat zien we niet zitten.  Dus please, laat het op een veilige manier doorgaan…”

Papa heeft ons overtuigd. De tafel staat dus gedekt. We gaan voor he eerst Wijn Ornelis, de Wijn met onze naam,  drinken met het hele gezin. Ik heb uitgebreid gekookt met alles erop en eraan. Mijn lieve petekindje Estée gaat vanmiddag natuurlijk haar nieuwjaarsbrief voorlezen, Gilbert onze kat zal bijna doodgeknuffeld worden door de drie zusjes (want die hebben onze lieve beer ook al die jaren moeten missen) en er gaan ongetwijfeld veel traantjes rollen. En ja ik hoop zo hard dat er geen omikron rond tafel zal zitten vanmiddag, uitgerekend wanneer we “gezondheid” zeggen en klinken op het nieuwe jaar. Duim je met ons mee?

Gerelateerde nieuwsberichten

Hot & Spicy: Waarom ik liever kies voor pit dan voor pijn

Vandaag is het International Hot and Spicy Food Day. En laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik hou niet van overdrijven. Mijn eerste kennismaking met de échte scherpe keuken was toen ik zeventien was … Lees meer

Wat is bittersweet chocolate eigenlijk?

Vandaag is het ‘Bittersweet Chocolate Day’, een term die je tegenwoordig steeds vaker ziet opduiken in Engelstalige recepten op blogs of sociale media … Lees meer

NOGBETER

Zo maak ik januari gezond, lekker en in balans. Met Bru #advertentie

Intussen zit de eerste werkweek van 2026 er bijna op en zit iedereen zo’n beetje zijn ritme te zoeken in die speciale, koude maand die januari is. Buiten is het guur, soms zelfs wit van de sneeuw, de dagen blijven kort en na het uitbundige feestgedruis mag het leven opnieuw wat eenvoudiger worden … Lees meer

loopband

Dag 500 en wat een gevoel!

Ja jongens, 28 december 2025 voelt voor mij heel bijzonder. Want vandaag is het precies 500 dagen geleden dat ik een beslissing nam die mijn leven op een kleine maar belangrijke manier veranderd heeft … Lees meer

S&M 132

Mijn kerstboodschap voor elk van u

Het is kerstavond. En ook al ben ik koning Filip niet, toch sta ik er elk jaar opnieuw op om even stil te staan en jullie allemaal een warme kerstboodschap te brengen … Lees meer

Is dat wel smakelijk? Glühwein bij elf graden?

Glühwein hoort bij de winter, zoals koude handen, rode wangen en dampende bekers in de hand terwijl je met de handschoenen aan het sukkelen bent. Overal in het land duiken kerstmarkten op, met lichtjes, houten chalets en de geur van verwarmde wijn … Lees meer

Mag de gastheer bepalen wie waar aan tafel zit?

Ik organiseer graag etentjes bij ons thuis. Dat zijn voor mij echte topavonden: uitgebreid koken voor gasten, meerdere gerechten op tafel zetten en daar zorgvuldig gekozen wijnen bij serveren … Lees meer

Vier de dag van de bouillabaisse

Op de Dag van de Bouillabaisse vieren we een van de meest iconische gerechten uit de Zuid-Franse keuken. Bouillabaisse is een traditionele Provençaalse vissoep die zijn oorsprong vindt in het bruisende Marseille, waar vissers vroeger de minder verkoopbare vangst van de dag gebruikten om er een rijke, geurige maaltijdsoep van te maken … Lees meer