Na een maandje Barcelona, met twee plezante onderbrekingen voor DJ-sets in België en Tenerife, is de tijd aangebroken om terug naar huis te rijden. Het waren vier prachtige weken en we hebben enorm genoten van het mooie weer. En ondanks het lekkere eten en genoeg Wijn Ornelis ben ik er in geslaagd om dankzij het wandelen en het fitnessen een paar kilo’s te verliezen. Dat maakt me wel gelukkig, want meestal heb ik een kleine discussie met de weegschaal na de zomervakantie. Nu niet dus. Ik kan met een blij gevoel terugkijken op de vakantie, ook omdat ik mijn nieuwe boek bijna volledig af heb. Meer nieuws daarover binnenkort.
Morgen rijden we dus terug naar (het minder mooie weer in) België. Maar wel op een plezante manier. We gaan nog twee culinaire tussenstops maken. Eentje in de Provence in Restaurant L’Oustau de Baumanière in Les Baux-de-Provence. Een schitterend restaurant van topchef Glenn Viel. We waren er ooit al een keer, voor covid, en het was echt een topervaring. Benieuwd hoe de chef geëvolueerd is in de voorbije jaren. En maandag rijden we dan door naar Megève in de buurt van de Mont Blanc, waar we gaan dineren in Flocons De Sel van misschien wel Frankrijks beste chef Emmanuel Renaut. Op beide plekken gaan we dus nog eens goed culinair genieten en de verslagen komen dan ook op Would Be Chef. Leve het leven!
Vandaag is het International Hot and Spicy Food Day. En laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik hou niet van overdrijven. Mijn eerste kennismaking met de échte scherpe keuken was toen ik zeventien was … Lees meer
Vandaag is het ‘Bittersweet Chocolate Day’, een term die je tegenwoordig steeds vaker ziet opduiken in Engelstalige recepten op blogs of sociale media … Lees meer
Intussen zit de eerste werkweek van 2026 er bijna op en zit iedereen zo’n beetje zijn ritme te zoeken in die speciale, koude maand die januari is. Buiten is het guur, soms zelfs wit van de sneeuw, de dagen blijven kort en na het uitbundige feestgedruis mag het leven opnieuw wat eenvoudiger worden … Lees meer
Ja jongens, 28 december 2025 voelt voor mij heel bijzonder. Want vandaag is het precies 500 dagen geleden dat ik een beslissing nam die mijn leven op een kleine maar belangrijke manier veranderd heeft … Lees meer
Het is kerstavond. En ook al ben ik koning Filip niet, toch sta ik er elk jaar opnieuw op om even stil te staan en jullie allemaal een warme kerstboodschap te brengen … Lees meer
Glühwein hoort bij de winter, zoals koude handen, rode wangen en dampende bekers in de hand terwijl je met de handschoenen aan het sukkelen bent. Overal in het land duiken kerstmarkten op, met lichtjes, houten chalets en de geur van verwarmde wijn … Lees meer
Ik organiseer graag etentjes bij ons thuis. Dat zijn voor mij echte topavonden: uitgebreid koken voor gasten, meerdere gerechten op tafel zetten en daar zorgvuldig gekozen wijnen bij serveren … Lees meer
Op de Dag van de Bouillabaisse vieren we een van de meest iconische gerechten uit de Zuid-Franse keuken. Bouillabaisse is een traditionele Provençaalse vissoep die zijn oorsprong vindt in het bruisende Marseille, waar vissers vroeger de minder verkoopbare vangst van de dag gebruikten om er een rijke, geurige maaltijdsoep van te maken … Lees meer