Nu ik in de buurt van Gent woon, ben ik voortdurend op zoek naar nieuwe restaurants om te ontdekken. Het is nog een beetje een zoektocht voor mij. Maar ik krijg heel veel suggesties van mensen via de sociale media. En ook verschillende vrienden en zelfs bevriende chefs geven mij constant tips over waar ik eens lekker kan gaan eten.
Zo raadt mijn goede vriend Roger van Damme me al een tijdje aan om eens naar Beiruti te gaan, een Libanees restaurant in het centrum van Gent. Ik hou ontzettend van de Libanese keuken. De mezze alleen al kunnen mij dolgelukkig maken, de tabbouleh, de hummus, de gevulde wijnbladeren. Als de Libanese keuken echt goed klaargemaakt is, is het misschien wel één van de meest verfijnde van de wereld. Dus: graag!
Roger vertelde me ook dat de eigenaar Nehme Darwiche, die geboren is in Libanon, en vooral de gerechten maakt uit z’n kindertijd, een super sympathieke man is die keihard werkt om van zijn verhaal een groot succes te maken, en om zijn gasten goed te verwennen. Kortom, naar Beiruti wil ik absoluut eens gaan. Zeker omdat ik ook een grote fan ben van Libanese wijn. Chateau Musar is bijvoorbeeld één van mijn favoriete wijnen in de wereld.
Maar toen ik voor dit weekend wou reserveren en de site nog eens goed bekeek, en de recensies er ook nog eens goed op nalas, kwam ik tot een bijzondere ontdekking. In Beiruti wordt blijkbaar enkel water geserveerd. En thee of koffie. Het water, plat of sprankelend, wordt gratis aangeboden en de hele maaltijd door geserveerd. Maar een biertje of een wijntje kun je er niet krijgen. Ik stuurde meteen een verwonderd berichtje naar Roger: “Is dat een mop, of klopt dat?” Hij stuurde meteen veel smiley’s terug. “Ja, dat klopt wel…” zei hij.
Ik was eerlijk gezegd een beetje mijn kluts kwijt, en ik snapte het ook niet helemaal. Libanon heeft namelijk echt super goede wijnen en je kunt ze daar ook vrij op restaurant krijgen. Maar in Beiruti in Gent opteren ze dus voor een volledig alcohol-loze maaltijd. Waarom? “Omdat de smaken van het eten veel beter tot hun recht komen wanneer je enkel water drinkt” zo heet het. Dat is de officiële reden. Maar dat is natuurlijk een beetje flauwekul. Wijnen en bieren kunnen gerechten natuurlijk goed ondersteunen en extra in de verf zetten. Maar misschien is er ook een religieuze reden? Of is de chef principieel omwille van persoonlijke redenen tegen alcohol? Geen idee.
Luister, het is natuurlijk het goed recht van een chef om te serveren wat hij wil. Maar eerlijk: voor mij is het toch een beetje een reden om er niet te gaan dineren, hoe lekker het er ook moge zijn. Ik drink graag een lekker glas bij mijn maaltijd. ’s Middags is dat nog wel een beetje anders. Lunchen zonder alcohol is wel eens slim, zeker als je nadien nog werken wil. Maar ’s avonds zou ik m’n glaasje wijn toch missen. Zeker omdat je zo makkelijk met de taxi van Lochristi naar Gent kunt rijden.
Ik moet eerlijk zijn dat ik het ook een beetje een raar principe vind. Ik herinner me een restaurant waar de chef expliciet weigerde om cola te serveren. Omdat dat niet culinair is, en ongezond volgens hem. Maar als er dan eens kindjes mee zijn, mogen die dan ook geen glaasje frisdrank? En meer nog: soms heb ik voor ik aan m’n maaltijd begin ook zin in een groot glas cola light met veel ijs om de dorst effe weg te spoelen. Dus cola verbannen vind ik er ook een beetje over. Hetzelfde met alcohol bannen. Het is niet omdat jij het niet lust of wil drinken dat je het je gasten moet ontzeggen.
Ik vind dat restaurateurs best eigenzinnig mogen zijn, maar toch ook niet al te principieel moeten worden. Klant is koning, zei men vroeger altijd, en ik vind dat tot op vandaag een mooi principe. Gastvrijheid komt toch altijd op de eerste plaats in de horeca? De gast zich thuis laten voelen is essentieel. Een colaatje serveren is toch ook niet zo’n buitensporige inspanning? En een paar lekkere wijntjes op de kaart zetten is nu toch ook niet zo’n probleem?
Enfin. Geen Beiruti dus voor ons. Misschien haal ik wel eens een maaltijd af, want dat kan daar blijkbaar ook. Dan eten we het thuis gezellig op, met kaarslicht, de kat in de buurt, fijne muziek aan, en vooral: met een heerlijk flesje Libanese wijn uit onze eigen kelder…
Voor wie dit restaurant wel wil ontdekken, en het niet erg vindt om geen alcohol bij de maaltijd te nuttigen, je kunt Beiruti vinden in de Volderstraat 13 te Gent, en hun ongetwijfeld heerlijke gerechten ontdekken op www.beiruti.eu
De legendarische chef en auteur Anthony Bourdain was er destijds ongemeen hard voor in zijn bestseller Kitchen Confidential: de knoflookpers. Volgens hem was het ding een absolute misdaad in de keuken, en als hij iemand in zijn brigade ermee betrapte, kon die subiet zijn biezen pakken … Lees meer
Vandaag vieren we National Herbs and Spices Day, de ultieme feestdag voor iedereen die van lekker eten houdt. Want als er één ding is dat een doordeweekse maaltijd transformeert tot een echt gastronomisch feest, dan is het wel de magie van kruiden en specerijen … Lees meer
Vandaag is het National Meal Prep Day, en dat is — in tegenstelling tot sommige andere themadagen — eigenlijk best een slimme feestdag. Het idee erachter maakt het leven nu eenmaal een pak makkelijker … Lees meer
Gisteren was het zover: lekker op een zondag, makkelijk is dat, mocht ik weer een verjaardag vieren. Ik ben daar zelf nogal nuchter in en laat zo’n dag het liefst zonder al te veel poeha passeren … Lees meer
Het is vandaag Flexitarian Day, alweer zo’n dag met een label. Tegenwoordig moet overal een merkje of een naam op gekleefd worden, en wie me kent, weet dat ik niet zo van de vlaggen ben die per se een lading willen dekken … Lees meer
Vandaag vieren we Nationale Veggie Burger Day! Een dag om stil te staan bij de enorme evolutie die de plantaardige keuken heeft doorgemaakt. Was een vegetarische burger vroeger vaak nog een droge, smaakloze schijf op basis van trieste tofu, tegenwoordig zijn het ware culinaire hoogstandjes … Lees meer
Ik moet jullie iets bekennen: ik ben een enorme kaasliefhebber. Als er na een fantastische maaltijd nog een klein gaatje over is, maakt niets mij zo gelukkig als een mooi samengesteld kaasbordje … Lees meer
Vandaag vieren we Sommelier Dag, en dat brengt me meteen terug naar vorig weekend. Ik was toen te gast op het trouwfeest van goede vrienden in het driesterrenrestaurant Boury … Lees meer