Ik weet eigenlijk niet of ik dit verhaal wel mag vertellen, maar ik waag het er toch maar op omdat het eigenlijk heel veel uitlegt. Het speelde zich af, intussen vele jaren geleden. We waren op reis in het Zuiden van Frankrijk en logeerden enkele nachten in het prachtige hotel van Wout Bru. Wout die altijd een passionele, gevoelige kerel is geweest, liep een klein beetje gefrustreerd rond op z’n prachtige domein in het idyllische plaatsje Eygalières.
Een paar dagen voordien had Wout iets bijzonder vervelend meegemaakt. Een ambetante Engelsman had hem allerlei onterechte verwijten naar z’n kop geslingerd, en van Wout stevige compensaties geëist voor de zogezegd slechte service die hij genoten had in het restaurant. En als Wout, die in de Provence nota bene dag na dag z’n stinkende best deed om z’n klanten te verwennen, niet gul compenseerde, zou de man, die beweerde zeer invloedrijk te zijn, hem het leven zuur maken op Tripadvisor en aanverwante sites.
Wout was woest, voelde zich erg onmachtig, was er de kop van in, en vroeg zich luidop af of en hoe hij moest reageren. Want hij voelde zich onheus behandeld, en zelfs gechanteerd. En daar wou hij absoluut niet op ingaan.
Gisteren vertelde Sepideh Sedaghatnia van gastrobar ‘Devin by Sepi’ net hetzelfde op tv bij Van Gils en Gasten. Ook zij wordt bedreigd en afgedreigd door gasten. Als er niet wordt ingegaan op hun (soms buitensporige) eisen, dan dreigen ze er mee om een erg negatieve recensie op Tripadvisor te zetten.
Eerlijk, noem me gerust een naïeve kloot, maar ik schrik daar dus echt van. Als je graag eten gaat, dan heb je toch een eindeloos respect voor de mensen die zich dag en nacht uit de naad werken om ons goed en smakelijk te ontvangen. Ik kan het me nauwelijks inbeelden dat er mensen zijn die werkelijk zo slecht zijn dat ze chefs en hun personeel zo het bloed onder de nagels halen.
Maar toen ik vanmiddag vlug even rondbelde naar enkele bevriende chefs blijkt het inderdaad schering en inslag te zijn. Vaak weigeren chefs te zwichten of toe te geven aan de chantage, maar soms laten ze onder extreme druk bepaalde bedragen op een rekening dan toch vallen, of soigneren ze dreigende klanten extra. Ik heb al verschillende kennissen van me in het verleden radeloos aan de lijn gehad omdat weer een of andere onverlaat een erg ongenuanceerde mening over hun restaurant online had geplaatst.
Ik snap het wel hoor, je doet als chef alles voor de business, maar ik zou zo’n gechanteerde chef toch aanraden om niet toe te geven. Wees fier, en sjot zo’n rotte klanten er meteen uit. Mijn steun hebben jullie, beste horeca-uitbaters!
Ik vind het zelf eerlijk gezegd wel bijzonder jammer, want ik heb in het verleden vaak naar Tripadvisor en andere recensie-sites van “gewone gebruikers” gekeken en daar oprecht veel goede tips uitgehaald. Ik zal dat nog altijd doen in de toekomst. Maar ik zal de besprekingen op deze sites voortaan wel met een flinke korrel zout nemen. En ik besef weer meer dan ooit waarom “objectieve” gidsen als Michelin en GaultMillau belangrijk blijven. En geloof me: ik probeer ook altijd objectief te blijven op Would Be Chef. Objectief en positief. Want er mag wel wat meer respect zijn voor chefs en hun personeel.
Oké, dat is misschien wat kort door de bocht. Maar laat me uitleggen waarom ik dat zeg. Jaren geleden, toen ik nog meer dan 110 kilo woog, zijn we eens in de lente op reis gegaan naar Japan … Lees meer
Misschien heeft het met de leeftijd te maken. Hoe ouder ik word, hoe meer ik hou van gewone kost. Niet dat ik plots mijn liefde voor gastronomie kwijt ben, verre van … Lees meer
Zoals jullie weten ben ik heel vaak in Barcelona. Ik heb er ook mijn reisgids Mijn Barcelona over geschreven, die nog steeds te koop is op www.mijnbarcelona … Lees meer
Ik geef het toe: af en toe een beetje stout zijn kan geen kwaad. Maar vandaag heb ik het niet over ondeugend gedrag, wel over het bier. Stout is een donkere biersoort met een volle, geroosterde smaak die doet denken aan koffie, cacao en pure chocolade … Lees meer
Ik krijg af en toe de vraag van een journalist: wat zou jij eten als het je laatste avondmaal zou zijn?Ik vind dat eigenlijk een bijzondere gedachte, want ik hoop zo ontzettend hard dat ik op een dag gewoon rustig mag vertrekken in mijn slaap … Lees meer
4 november is officieel “Candy Day”, of gewoon: snoepjesdag. Het idee is dat zoetigheden die dag eens goed gevierd mogen worden. Snoep bestaat al waanzinnig lang … Lees meer
Ik krijg er vaak opmerkingen over, soms plagerig, soms verbaasd. Mensen die op sociale media zien dat ik op vakantie in Barcelona al om zes uur in de gym sta te sporten, vragen me geregeld of ik niet helemaal gestoord ben … Lees meer
Vandaag las ik in de krant dat steeds meer warme bakkers vrouw zijn. En eerlijk, dat vond ik een heerlijk bericht. Een beetje onverwacht misschien, maar tegelijk ook heel logisch als je erover nadenkt … Lees meer