Wil je wat afvallen? Vroeg opstaan helpt enorm!
Nieuws

Wil je wat afvallen? Vroeg opstaan helpt enorm!

Ik ga je uitleggen waarom vroeg opstaan goed is om af te vallen. Want ik weet ook, voor dag en dauw je bed uitspringen is natuurlijk niet altijd evident voor iedereen.  De ene slaagt er toch al wat makkelijker in dan de andere. Ikzelf heb er eigenlijk niet veel moeite mee. De wekker staart elke dag om kwart over vier, en dan spring ik altijd redelijk goed gezind mijn nest uit. Om vijf uur ben ik dan alweer gearriveerd aan onze studio van Joe, en een uurtje later maak ik je samen met Anke al wakker op de radio. Voor mij is dat opstaan al bij al een makkie.

En wanneer het vakantie of weekend is, dan verandert dat maar weinig aan mijn ritme. Ja, vaak ga ik dan feestjes DJ’n midden in de nacht, en dan slaap ik iets langer uit. Maar als ik rond middernacht slapen ga, dan ben ik zeker rond zes uur op. En dat voelt dan ook aan als uitslapen. Kijk, ik heb gewoon maar 5 à 6 uurtjes slaap nodig. En ik hou van de ochtendlijke uren. Dan kun je in je dag zoveel meer doen dan andere mensen die altijd lang uitslapen. Maar soit dat is mijn persoonlijke gevoel.

Maar voor sommige mensen staat de wekker werkelijk altijd te vroeg, en is het elke ochtend weer een gruwel om dat gerinkel of gebiep aan te kunnen en de dag zonder tegenzin te starten. En toch blijkt uit allerlei studies dat vroeg opstaan, om meer dan één reden, gezond is! Wel op voorwaarde dat je voldoende nachtrust hebt gehad.

En het goede nieuws is, geloof het of niet, vroeg je bed uitkomen het helpt je zelfs om af te vallen!!! Ik leg je even met zeven simpele redenen uit waarom.

1. je hormonenwinkel draait beter

Mensen die elke dag op hetzelfde uur wakker worden hebben wellicht te maken met een evenwichtig slaappatroon. En we weten dat goed en genoeg slapen een zeer belangrijke factor is om af te kunnen afvallen. Wanneer je niet goed slaapt maak je overdag minder leptine aan, een hormoon dat ervoor zorgt dat je een verzadigd gevoel hebt. Slechte slapers maken zelfs meer ghreline aan, een hormoon dat je hongergevoel stimuleert, en je meer doet eten. Terwijl goede slapers ook groeihormoon aanmaken, dat de vetverbranding stimuleert en dus energie haalt uit je vertreserves. Goed slapen, zorgt voor een goede hormonenspiegel, en die helpt je dus om kilo’s te verliezen.

2. je kunt sowieso meer SPORTEN

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die vroeg wakker zijn, zich vaak meer gestimuleerd voelen om de wandelschoenen of hun loopplunje aan te trekken, of wat oefeningen te doen. Ze hebben er ook wat meer tijd voor, want de wereld ligt nog te slapen, en jij kunt er altijd invliegen. En ja, dat is goed nieuws, want sporten helpt uiteraard om calorieën te verbranden. Je begint na wat ochtendlijke sport zoveel frisser, blijer en gezonder aan de dag.

3. je kunt zelfs eens SPORTEN ZONDER TE ONTBIJTEN

Je kunt als je vroeg opstaat zelfs gaan sporten zonder te ontbijten. Op de website “Gezond sporten van de Vlaamse overheid” staat dit: Inspanningen leveren in nuchtere toestand (8 uur na de laatste voedingsinname) zal ervoor zorgen dat er procentueel meer vet als energiebron wordt gebruikt dan wanneer men goed geladen een inspanning levert. Wandelen is daar een heel goed voorbeeld van. Dus als je de moed hebt, eerst een half uurtje of zelfs een uurtje sporten, en dan pas je ontbijtje nemen, en je vet zal smelten!

4. je hebt meer tijd voor EEN GEZOND ONTBIJT

Nuchter sporten mag dan wel een goede manier zijn om wat extra vet te verbranden, maar als je niet meteen sporten gaat is de kans groot dat je wel een goed (liefst gezond) ontbijt nuttigt wanneer je vroeg je bed uitkomt. En dat is slim van je. Je hebt de voedingsstoffen nodig om aan de dag te beginnen, en de kans dat je snel gaat snoepen of tegen de middag van pure honger of flauwte te uitgebreid gaat lunchen, ter compensatie, is veel te groot. Dus wanneer je vroeg wakker bent, kun je ook de tijd nemen om gezond te ontbijten. Doen!

5. JE BENT een stuk OPTiMISTISCHER

Mensen die van nature en steeds in hetzelfde ritme vroeg opstaan, zijn over het algemeen een stuk positiever ingesteld. Je kunt wat minder gejaagd aan de dag beginnen dan mensen die uren uitslapen en dan plotseling vanalles “moeten”. Het stressniveau van vroege vogels ligt vaak een stuk lager. En het is algemeen geweten: mensen met minder stress kunnen diëten of een gezond evenwichtig eetpatroon veel makkelijker volhouden.

6. JE BENT een stuk ACTIEVER

Mensen die vroeg opstaan kunnen ook veel meer maken van hun dag, omdat ze, gemiddeld gezien, in de avonduren allemaal wat minder productief zijn. Wie vroeg in gang schiet krijgt z’n taken, werk en hobby’s vaak makkelijk gecombineerd, en de kans dat je dan meer calorieën verbrandt en op de koop toe gezonder eet (je hebt immers ook extra tijd om gezond te koken voor jezelf en je gezin) is groot. Ideaal!

7. JE HEBT straks misschien zelfs TIJD VOOR een gezonde SIËSTA

Uit onderzoek blijkt dat een dutje in de namiddag (kleine) wonderen kan doen. Het is een extra injectie van hormonen VR die ervoor zorgen dat je niet teveel gaat eten, en gezond in je vel zit. Je lijf en geest krijgen een extra momentje om op te laden en te herstellen. Dus: lekker vroeg opstaan is een goed idee. En nu nog een uiltje knappen deze middag! Desnoods een powernap. Het helpt.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Word je van tequila sneller dronken? En waarom?

Ik heb van een van mijn beste vrienden in Barcelona een mooie fles top-tequila gekregen in de vorm van een cactus. Een fles in terracotta die er prachtig uitziet … Lees meer

10 ingrediënten die je nooit in de diepvriezer mag bewaren!

Het is uiteraard een goed idee om veel lekkers in de diepvriezer te bewaren. Ik heb voor noodgevallen altijd allerlei fijne producten klaarzitten waarmee je mooie gerechten maken kunt wanneer er onverwacht vrienden komen binnenvallen … Lees meer

Weet jij wat kardemom is en waar je het voor gebruikt?

Soms zie je in een recept kruiden of specerijen staat die je helemaal niet kent. Kardemom is er misschien eentje van. Het wordt bij ons niet zo vaak gebruikt maar in veel keukens is het een essentieel ingrediënt … Lees meer

De 10 fruitsoorten met het minste calorieën

Dit zijn de 10 fruitsoorten met het minste calorieën

Fruit eten is erg gezond, dus je moet minstens twee stukken fruit eten per dag, hoor je experts al heel je leven zeggen. Dat klopt, want fruit zit vol vezels en vitaminen … Lees meer

Zo gaan slimme obers om met lastige klanten

Ik ken nogal wat mensen die in de horeca erken, en ik hoor van hen wel eens verhalen van lastige klanten. Mensen zijn vandaag veel mondiger dan ooit en kunnen soms echt vervelend doen … Lees meer

Kun je dik worden van tandpasta? En kun je een overdosis nemen?

Ik vond het hilarisch: iemand zei me een tijdje geleden dat je echt wel moet uitkijken met teveel tandenpoetsen als je niet dik wil worden, omdat er in tandpasta best veel calorieën kunnen zitten … Lees meer

Waterkan

Pure verwennerij in de zomer: maak zelf fruitwater

In België was het weer nog niet zo goed de voorbije week. Maar in Barcelona was het heerlijk: lekker veel zon en al bij al aangename temperaturen, heel zomers, maar in tegenstelling tot de voorbije twee jaar voorlopig nog niet bloedheet … Lees meer

D3235_stuntprijzen_social_1080x1080_ornbe_v2

Wijn Ornelis stopt! Maar dat is geen slecht nieuws…

Ik wil je iets belangrijks vertellen. Misschien was het je al opgevallen dat het de laatste tijd wat stiller was in onze wijnwinkel www.wijnornelis.be Daar hadden we ook een bijzondere reden voor … Lees meer