Weet je waarom ik zo'n korte, maar krachtige slaper ben? #collab
Nieuws

Weet je waarom ik zo’n korte, maar krachtige slaper ben? #collab

Wanneer je gezond en gelukkig door het leven wil gaan is het belangrijk om veel te bewegen, goed en gezond te eten, veel water te drinken, en te zorgen voor een goede nachtrust. Maar ik moet toegeven, ik heb zelf een zeer speciaal slaapritme. Ik slaap namelijk elke dag in twee etappes. Doordat ik de ochtendshow presenteer op Joe moet ik elke dag om 4 uur mijn nest uit. Dat is voor de meesten onder jullie “in het midden van de nacht”. Voor mij valt dat best mee, want ik ben een echt ochtendmens. Maar ik ben ook een avondmens. Dus ik ga zelden voor halftwaalf slapen.

Nu kom ik gelukkig toe met weinig slaap, maar een kleine vier uur is natuurlijk voor elke mens een tikje te weinig. Gelukkig slaap ik bijna altijd erg diep en goed. En ik ben ook wel de zelfverklaarde “wereldkampioen siësta”. Elke middag kruip ik mijn bed in en slaap ik, soms dieper dan ’s nachts zelfs. En er staat meestal geen timing op mijn middagdutjes. Soms heb ik maar een kwartiertje nodig. Word ik wakker, dan sta ik op. Soms slaap ik een dikke twee uur. En zo hou ik het vol. Door mijn korte nachten te combineren met elke dag een goede siësta.

Weet je waarom ik zo'n korte, maar krachtige slaper ben? #collab
Weet je waarom ik zo'n korte, maar krachtige slaper ben? #collab
Weet je waarom ik zo'n korte, maar krachtige slaper ben? #collab

Maar het is ook super belangrijk om in een goed bed te slapen en wij doen dat in een uitstekend bed van het Belgische Beka. Voor mij zijn dat oprecht de beste bedden van de wereld, en ik wil nooit nog een ander bed. Dat is zo gekomen. Het was 2001. Ik was 28 en ik had net mijn eerste flat gekocht. Een ruwe loft in Brussel met een vloer van gietbeton en bakstenen muren. Best cool was dat. Het was een flinke investering voor de jonge radiomaker die ik toen was. Ik had net de overstap gemaakt van Radio Donna naar de nieuwe zender Qmusic waar ik samen met Erwin Deckers een ochtendshow maakte tussen zes en negen. Zo’n loft in een heerlijke multiculturele buurt met zalige restaurants en authentieke winkeltjes was echt een droom om in te leven.

Weet je waarom ik zo'n korte, maar krachtige slaper ben? #collab
Weet je waarom ik zo'n korte, maar krachtige slaper ben? #collab
Weet je waarom ik zo'n korte, maar krachtige slaper ben? #collab

Ik was niet zo veeleisend, en had dus eigenlijk alles om mij gelukkig te voelen. Behalve een goed bed. Bedden kosten veel geld, dacht ik, en ach, ik had toch een matras? Die lag gewoon op de grond. Zonder lattenbodem of iets. Zomaar op het koude gietbeton. Ik vond dat wel chique. Bohemien. Enfin. Ik zag er geen graten in. Een bed, dat zou ik later wel eens kopen, als ik wat gespaard had. Ik ging ’s avonds wel op restaurant, dronk een glas, sliep kort maar krachtig, en om vijf uur ’s ochtends arriveerde ik in de radiostudio’s. Heerlijk.

Maar ook al ben ik van nature dus een goede slaper, de nacht zo op een afgeleefde matras op de grond doorbrengen, omringd door al het stof dat danste over het gietbeton en met een spinnende kat die mijn buik als hoofdkussen gebruikte, bleek toch maar tijdelijk een goed idee. Ik sliep minder vast dan ik dacht, de wekker deed me altijd pijn, mijn onderrug deed al snel zeer, en ik had ook voortdurend keelontstekingen. Wellicht van dat slapen op de koude vloer.

Weet je waarom ik zo'n korte, maar krachtige slaper ben? #collab
Weet je waarom ik zo'n korte, maar krachtige slaper ben? #collab

En toen ik weer eens verkouden en met een zere rug in Vilvoorde aankwam, zei mijn ochtendcollega Erwin: “koop nu toch eens een deftig bed man”. Hij had natuurlijk gelijk. Goed slapen is echt zo belangrijk. Voor iedereen. Maar zeker als je door ochtendshows en nachtelijke dj-sets in het weekend je bioritme toch wel flink onder druk zet. Dan is een matras op de grond echt geen goed idee. De rest is geschiedenis. Ik kocht een bed. Een goed bed. Van Beka. En dat bed heb ik tot op vandaag. Ik kan er echt geen afscheid van nemen. Waar ik ook ga in de wereld, in welke luxebedden in welke hotels ik ook slaap, dat bed uit 2003 gaat nog altijd mee. Ik slaap er echt belachelijk goed in.

Ik meen het: een degelijk bed is gewoon de beste investering die je maar kunt doen. Want de uren die je slaapt en dus heerlijk recupereert, zorgen er gewoon voor dat je het drukke leven overdag ook aankunt. “Jij bent nooit chagrijnig op de radio, en je klinkt nooit moe,” hoor ik zo vaak. En eigenlijk is dat waar. Ik slaap gewoon als de beste. En daarom sta ik elke dag uitgerust en goedgezind op. En dat is nodig om alle luisteraars goedgezind wakker te maken. Ook zij die in slechtere bedden slapen of met het verkeerde been eruit springen …

Daarom hebben we dus een Beka bed in Lochristi, en we hebben er trouwens ook twee staan in de logeerkamers. Er zijn voorlopig nog geen vrienden komen logeren, maar ik kijk er echt naar uit om de eerste gasten op bezoek te hebben na de lockdown, en ik weet zeker dat ze net als wij zullen slapen als rozen.

Gerelateerde nieuwsberichten

De vloek van de knoflookpers: Waarom je hem beter uit je keuken bant

De legendarische chef en auteur Anthony Bourdain was er destijds ongemeen hard voor in zijn bestseller Kitchen Confidential: de knoflookpers. Volgens hem was het ding een absolute misdaad in de keuken, en als hij iemand in zijn brigade ermee betrapte, kon die subiet zijn biezen pakken … Lees meer

National Herbs and Spices Day: Gooi dat zoutvat overboord!

Vandaag vieren we National Herbs and Spices Day, de ultieme feestdag voor iedereen die van lekker eten houdt. Want als er één ding is dat een doordeweekse maaltijd transformeert tot een echt gastronomisch feest, dan is het wel de magie van kruiden en specerijen … Lees meer

National Meal Prep Day: Tussen planning en inspiratie

Vandaag is het National Meal Prep Day, en dat is — in tegenstelling tot sommige andere themadagen — eigenlijk best een slimme feestdag. Het idee erachter maakt het leven nu eenmaal een pak makkelijker … Lees meer

53 is ook maar een getal (maar wel een heel mooi!)

Gisteren was het zover: lekker op een zondag, makkelijk is dat, mocht ik weer een verjaardag vieren. Ik ben daar zelf nogal nuchter in en laat zo’n dag het liefst zonder al te veel poeha passeren … Lees meer

Dag van de flexitariër, een dag die ik (met mate) vier

Het is vandaag Flexitarian Day, alweer zo’n dag met een label. Tegenwoordig moet overal een merkje of een naam op gekleefd worden, en wie me kent, weet dat ik niet zo van de vlaggen ben die per se een lading willen dekken … Lees meer

Fijne Veggie Burger Day! Waarom een ‘burger’ heus niet altijd van vlees hoeft te zijn.

Vandaag vieren we Nationale Veggie Burger Day! Een dag om stil te staan bij de enorme evolutie die de plantaardige keuken heeft doorgemaakt. Was een vegetarische burger vroeger vaak nog een droge, smaakloze schijf op basis van trieste tofu, tegenwoordig zijn het ware culinaire hoogstandjes … Lees meer

Fijne Wereld Kaasdag! De gouden regels voor de ultieme kaasplank

Ik moet jullie iets bekennen: ik ben een enorme kaasliefhebber. Als er na een fantastische maaltijd nog een klein gaatje over is, maakt niets mij zo gelukkig als een mooi samengesteld kaasbordje … Lees meer

Fijne Sommelier Dag! Waarom een goed glas wijn vooral bescheidenheid vraagt

Vandaag vieren we Sommelier Dag, en dat brengt me meteen terug naar vorig weekend. Ik was toen te gast op het trouwfeest van goede vrienden in het driesterrenrestaurant Boury … Lees meer