10 dingen die (mij) echt kunnen irriteren aan obers
Nieuws

10 dingen die (mij) echt kunnen irriteren aan obers

Ik heb het grootste respect voor mensen die werken in de Horeca. En ik weet zeker dat klanten echt vervelend kunnen zijn. Veeleisend. Ik heb van veel obers al gruwelijke verhalen gehoord over klanten die gewoon gigantisch onbeschoft zijn en hen beschouwen als personeel waar ze mogen op neerkijken. Dat soort klanten verdienen wellicht geen topservice.

Toch zijn er een paar dingetjes die obers misschien ook zelf beter achterwege laten wanneer ze je bedienen. Voor iedereen in de horeca: think about it. En oh ja, als je het er grondig mee oneens bent, let me know. Wie weet ben ik wel een lastige klant. Alhoewel, ik denk het niet…

1. Wegkijken van de tafel terwijl ze je bestelling opnemen

Ik vind het altijd erg lastig wanneer obers duidelijk met duizend en één andere dingen bezig zijn in het restaurant, maar nauwelijks met jou als klant. Dat hun ogen kleven aan die knappe dame drie tafels verder, dat soort dingen. En dat ze dan tijdens het opnemen van de bestelling zoiets hebben van: “kunt u dat nog eens herhalen?” Neen, kunt u alstublieft even opletten, dank u.

2. In discussie gaan wanneer een wijn duidelijk kurksmaak heeft

Ooit eens voorgehad in een toprestaurant. Je moet hier het verhaal maar eens lezen. Afschuwelijk. Je staat zo voor Piet Lul wanneer zo’n sommelier gewoon niet toe wil geven. En het was dan nog in een menu met aangepaste wijnen. Zo’n domme discussie over een glas wijn terwijl we daar honderden euro’s betaalden. Ondanks het lekkere eten ben ik niet van plan daar snel weer te keren. Dom, want die sommelier werkt daar misschien al lang niet meer.

3. Alles op de eigen menukaart fantastisch vinden

Als je goede raad vraagt heb je er niks aan wanneer de ober werkelijk elk gerecht op de kaart “fan-tas-tisch” vindt. Ja zeg. Ik wil niet dat je van voorgerecht tot nagerecht jezelf drie sterren geeft. Ik wil goede raad. Leg me dus gewoon even uit waarom ik welk gerecht zou kunnen nemen. Stel mij wat vragen om aan te voelen waar ik van hou, en doe dan suggesties.

4. Gerechten op de menukaart afkraken

Dat heb je ook wel eens voor. Het is eerlijk hoor, van die ober. Maar soms hoeft dat nu ook niet per se. Dat zo’n man doodleuk zegt: dat zou ik nu niet nemen want dat is eigenlijk niet zo lekker. Hilarisch. Dat geeft mij niet zoveel vertrouwen in de keuken en de kok eigenlijk. Maar soit, dit is minder storend dan het vorige: alles fantastisch vinden.

5. Altijd het duurste suggereren

Je vraagt welke rode wijn het beste zou passen bij een gerecht en je krijgt zonder twijfel het duurste glas aangesmeerd. Idem dito bij de gerechten. Dat voelt een beetje aan als afzetterij. Ik vind het net knap wanneer een sommelier zegt: “dat is nu niet de duurste wijn, maar prijs/kwaliteit vind ik dit ideaal voor dit gerecht. Kijk, dat is scoren!

6. Alle interesse verliezen wanneer je niet voor het duurste gaat

Ooit voorgehad in een sterrenrestaurant in het Zuiden Van Frankrijk. We waren nog twintigers. En we hadden gespaard om naar dat ene bijzondere restaurant te gaan. De voiturier haalde al zijn neus op voor het kevertje waarmee we kwamen aanrijden. Ik vond dat nochtans knap staan naast die cabrio’s, Jaguars en dikke Mercedessen, maar soit.

En toen de ober doorhad dat we voor een eerder bescheiden wijn gingen (die was voor ons toen al echt duur) verloor hij alle interesse in onze tafel. Vond ik zo verschrikkelijk. Ja, aan de tafels naast ons zaten vijftigers wijnen van honderden of zelfs duizenden euro’s te drinken. Maar wij waren toch ook klanten? Enfin, die ene keer. Nooit meer terug geweest. Vergeet ik nooit. Oh ja, het restaurant was Moulin De Mougins. Het was twintig jaar geleden, haha, misschien is alles er intussen veranderd. Maar toch.

7. Geen respect tonen voor je wijn

Hei, lieve ober, ik betaal voor deze wijn he. En ik wil die ook gewoon graag drinken. Ik wil er absoluut niet het tafelkleed mee laten schilderen en al zeker niet mijn broek of zo. Dus giet eens rustig. Dat wilde klotsen in mijn glas, dat hoeft echt niet. En oh ja, ik begrijp de gewoonte dat een topsommelier een klein glaasje voorproeft, om zeker te zijn dat de wijn OK is. Maar je hoeft daarom geen half glas achterover te slaan hé.

8. Duidelijk alle signalen negeren wanneer je ze roept

Een moeilijke natuurlijk. Soms hebben obers het zo ontzettend druk dat ze alle truken van de foor moeten bovenhalen om iedereen tegelijk te bedienen, en de lastige klanten die constant zitten te wenken worden dan wel eens genegeerd. Sommige obers zijn daar echt zo ontzettend getraind in, dat het echt wel wat irritant wordt.

Als je denkt: als ik nu naakt op tafel de Macarena zou gaan dansen terwijl ik luidkeels “ober ik kan niet langer blijven wachten en smachten” zou zingen, zou deze  wegkijker mij nog kunnen blijven negeren, kijk, dan zit er iets fout. Zeker als je merkt dat een andere tafel (met een knappe dame of heer, of één of andere VIP) wel voortdurend gesoigneerd wordt. Niet leuk!

9. Hun hele leven vertellen

Van sommige obers denk je: ja, misschien zouden wij best een pintje met elkaar kunnen gaan drinken, en dan wil ik aan de toog wel eens je hele levensverhaal beluisteren, maar vanavond heb ik andere plannen. Ik zit hier namelijk met mijn partner te eten. Of met goede vrienden. De kunst is om als ober gewoon wat aan te voelen hoe ver je klanten willen gaan in een gezellige babbel. Ik vind het zelf best fijn om wat te kletsen maar er zijn grenzen.

10. Afruimen voor alle borden leeg zijn

Hoe vaak gebeurt dat niet? Het ergste is natuurlijk wanneer je bord wordt afgeruimd wanneer je zelf nog aan het eten bent. Hei dude, wat gebeurt er, is dat hier de regel van “je mag maar 80% van je bord leegeten of wat?” Maar ik vind het ook gewoon niet OK wanneer de reeds lege borden van tafelgenoten alvast worden meegenomen, terwijl andere gasten nog lekker zitten te eten. Alsof er een prikklok op je diner staat ingesteld. Niet fijn!

Gerelateerde nieuwsberichten

Word je van tequila sneller dronken? En waarom?

Ik heb van een van mijn beste vrienden in Barcelona een mooie fles top-tequila gekregen in de vorm van een cactus. Een fles in terracotta die er prachtig uitziet … Lees meer

10 ingrediënten die je nooit in de diepvriezer mag bewaren!

Het is uiteraard een goed idee om veel lekkers in de diepvriezer te bewaren. Ik heb voor noodgevallen altijd allerlei fijne producten klaarzitten waarmee je mooie gerechten maken kunt wanneer er onverwacht vrienden komen binnenvallen … Lees meer

Weet jij wat kardemom is en waar je het voor gebruikt?

Soms zie je in een recept kruiden of specerijen staat die je helemaal niet kent. Kardemom is er misschien eentje van. Het wordt bij ons niet zo vaak gebruikt maar in veel keukens is het een essentieel ingrediënt … Lees meer

De 10 fruitsoorten met het minste calorieën

Dit zijn de 10 fruitsoorten met het minste calorieën

Fruit eten is erg gezond, dus je moet minstens twee stukken fruit eten per dag, hoor je experts al heel je leven zeggen. Dat klopt, want fruit zit vol vezels en vitaminen … Lees meer

Zo gaan slimme obers om met lastige klanten

Ik ken nogal wat mensen die in de horeca erken, en ik hoor van hen wel eens verhalen van lastige klanten. Mensen zijn vandaag veel mondiger dan ooit en kunnen soms echt vervelend doen … Lees meer

Kun je dik worden van tandpasta? En kun je een overdosis nemen?

Ik vond het hilarisch: iemand zei me een tijdje geleden dat je echt wel moet uitkijken met teveel tandenpoetsen als je niet dik wil worden, omdat er in tandpasta best veel calorieën kunnen zitten … Lees meer

Waterkan

Pure verwennerij in de zomer: maak zelf fruitwater

In België was het weer nog niet zo goed de voorbije week. Maar in Barcelona was het heerlijk: lekker veel zon en al bij al aangename temperaturen, heel zomers, maar in tegenstelling tot de voorbije twee jaar voorlopig nog niet bloedheet … Lees meer

D3235_stuntprijzen_social_1080x1080_ornbe_v2

Wijn Ornelis stopt! Maar dat is geen slecht nieuws…

Ik wil je iets belangrijks vertellen. Misschien was het je al opgevallen dat het de laatste tijd wat stiller was in onze wijnwinkel www.wijnornelis.be Daar hadden we ook een bijzondere reden voor … Lees meer