Na sneeuw kwam zonneschijn. Alweer een topdag beleefd.
Nieuws

Na sneeuw kwam zonneschijn. Alweer een topdag beleefd.

Nadat we zondag nog in de sneeuw stonden boven op Tibidabo, beleefden we gisteren in Barcelona een totaal andere dag. Na een lekker ontbijtje op mijn favoriete markt, Mercat del Ninot, zijn Anna en ik samen op pad gegaan. Anna is net als haar ouders, en mijn papa, een echte atlete. Ze werd dit jaar Vlaams kampioen in het veldlopen en won de Crosscup. Dan mag nonkel Sven een getrainde wandelaar zijn, maar Anna loslopen zat er niet in. In totaal hebben we 20 kilometer gestapt. Gelukkig in de zon. Want die was eindelijk van de partij. Warm is het nog niet in Barcelona, maar het zonnetje deed zeer veel deugd.

We zijn samen de Sagrada Familia gaan bezoeken, de machtige kerk van Gaudi. Een meisje van dertien naar een kerk meenemen lijkt misschien niet evident, maar Anna vond het prachtig. We hadden geluk. De zon viel eerst aan de groen-blauwe kant door de glasramen, en daarna door de rood-oranje en het lichtspektakel was magnifiek. We hebben er samen van genoten. Van het licht en van de indrukwekkende architectuur. Anna heeft uiteraard een pak mooie foto’s gemaakt. Zalig om te zien hoe ze van het bezoek genoot.

Na een lichte lunch op ons terrasje, en een uurtje platte rust (want mijn verkoudheid blijft me toch behoorlijk parten spelen) zijn we weer samen op pad gegaan. Deze keer naar Nou Camp, het immense stadion van FC Barcelona. Anna is minder een voetballiefhebber dan haar grotere zus Julie (met wie we toen zij op bezoek was in 2017 naar een match zijn gaan kijken) maar het stadion wou ze wel graag eens zien. Ook daar was ze danig onder de indruk. Twee tempels op één dag: de Sagrada Familia en Nou Camp, het was voor ons allebei genieten. En Anna heeft dan ook nog eens een truitje gekregen van FC Barcelona. Leuk voor als ze gaat trainen.

De avond sloten we af met een lekker etentje bij Tapas 24 van Carles Abellan op Diagonal. Wanneer je lekkere tapas wil eten in Barcelona is en blijft dat één van de absolute aanraders. Anna heeft genoten van de patatas bravas, de kroketjes met jamón ibérico, de balletjes in tomatensaus, het brood met tomaat, de Russische salade, en de bikini van het huis, een croque met jamon, mozzarella  en truffel. En ze heeft voor de derde dag op rij een Virgin Mojito gedronken. Dat is er eentje zonder alcohol. Ja, qua vergelijkende studie kan dat tellen. Kortom, het was weer genieten.

Vandaag gaan we Park Güell bezoeken en wellicht ook de Bunkers, waar je een prachtig uitzicht over de stad hebt. En daarna gaan we…. shoppen. Dat hoort ook bij een tripje naar Barcelona voor ons nichtjes en neefje hun communie: ze mogen een leuke nieuwe outfit kopen. Anna heeft veel smaak, dus ik denk dat ze wel zal weten wat ze wil. Heerlijk toch, als je zelf geen kinderen hebt is het zo leuk om hen eens goed te verwennen. Ik geniet van elke minuut dat ze hier is.

Wie wil er met mij ook eens naar Barcelona?
Nieuws

Wie wil er met mij ook eens naar Barcelona?

Ik kreeg de voorbije dagen gigantisch veel lieve berichten van de volgers van mijn sociale media en van Would Be Chef. Ik ben jullie een beetje aan het spammen met foto’s en filmpjes met Anna, die we voor haar plechtige communie naar Barcelona hebben mee genomen. Het is een cadeautje waar ze door covid met twee jaar vertraging, enorm van aan het genieten is … Lees meer

Gerelateerde nieuwsberichten

Hot & Spicy: Waarom ik liever kies voor pit dan voor pijn

Vandaag is het International Hot and Spicy Food Day. En laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik hou niet van overdrijven. Mijn eerste kennismaking met de échte scherpe keuken was toen ik zeventien was … Lees meer

Wat is bittersweet chocolate eigenlijk?

Vandaag is het ‘Bittersweet Chocolate Day’, een term die je tegenwoordig steeds vaker ziet opduiken in Engelstalige recepten op blogs of sociale media … Lees meer

NOGBETER

Zo maak ik januari gezond, lekker en in balans. Met Bru #advertentie

Intussen zit de eerste werkweek van 2026 er bijna op en zit iedereen zo’n beetje zijn ritme te zoeken in die speciale, koude maand die januari is. Buiten is het guur, soms zelfs wit van de sneeuw, de dagen blijven kort en na het uitbundige feestgedruis mag het leven opnieuw wat eenvoudiger worden … Lees meer

loopband

Dag 500 en wat een gevoel!

Ja jongens, 28 december 2025 voelt voor mij heel bijzonder. Want vandaag is het precies 500 dagen geleden dat ik een beslissing nam die mijn leven op een kleine maar belangrijke manier veranderd heeft … Lees meer

S&M 132

Mijn kerstboodschap voor elk van u

Het is kerstavond. En ook al ben ik koning Filip niet, toch sta ik er elk jaar opnieuw op om even stil te staan en jullie allemaal een warme kerstboodschap te brengen … Lees meer

Is dat wel smakelijk? Glühwein bij elf graden?

Glühwein hoort bij de winter, zoals koude handen, rode wangen en dampende bekers in de hand terwijl je met de handschoenen aan het sukkelen bent. Overal in het land duiken kerstmarkten op, met lichtjes, houten chalets en de geur van verwarmde wijn … Lees meer

Mag de gastheer bepalen wie waar aan tafel zit?

Ik organiseer graag etentjes bij ons thuis. Dat zijn voor mij echte topavonden: uitgebreid koken voor gasten, meerdere gerechten op tafel zetten en daar zorgvuldig gekozen wijnen bij serveren … Lees meer

Vier de dag van de bouillabaisse

Op de Dag van de Bouillabaisse vieren we een van de meest iconische gerechten uit de Zuid-Franse keuken. Bouillabaisse is een traditionele Provençaalse vissoep die zijn oorsprong vindt in het bruisende Marseille, waar vissers vroeger de minder verkoopbare vangst van de dag gebruikten om er een rijke, geurige maaltijdsoep van te maken … Lees meer