VAKANTIE EN NIKS BIJKOMEN: 3 SLIMME TRUCS!

Juli is voor veel mensen vakantietijd. En of je nu toch nog naar het buitenland op reis gaat, of lekker trendy meedoet aan de #staycation, je leeft toch een beetje op een ander ritme, en het is niet altijd evident om dan ook nog eens op de lijn te letten.

Tijdens de vakantie leef je helemaal anders. Je vindt terecht dat je de riemen eens goed mag lossen. Je drinkt al eens een aperitiefje op het uur waarop je tijdens het werkjaar nog maar net de files richting kantoor verwerkt hebt, en je derde koffie in je mok loopt. En zeker na de lockdown mogen de riemen eens los, maar voor je het weet moet de riem in je broek ook een gaatje losser…

Want je gaat ’s avonds wat vaker op restaurant. Of je kookt zelf uitgebreid. Of je gaat lekker lang babbelen op je terras want waarom zou je vroeg gaan slapen, je moet toch niet zo vroeg op als door het jaar, en dat terrassen doe je uiteraard met de nodige alcoholische drankjes. En dan heb ik het nog niet over mensen die alsnog naar zo’n verleidelijk all in hotel gaan, waar het aanbod zo gul is dat het echt moeilijk is om er niet volop in te duiken.

In Barcelona, waar ik meestal zomer doorbreng is dat voor mij niet anders. Zoveel kansen om heerlijk te eten. En toch slaag ik er op vakantie meestal wel  in om de weegschaal onder controle te houden. Dit zijn mijn kleine simpele trucs

DOE ALLES TE VOET

Naar de supermarkt? Naar het zwembad? Naar de markt? Een museum bezoeken? Shoppen in de binnenstad? Op restaurant? Doe gewoon alles te voet. Heen en terug. Voor je het weet heb je tienduizend stappen gezet, en dat staat alvast gelijk aan een half uur intens sporten. Op die manier ben je wel een behoorlijk aantal uren onderweg. Maar ik blijf het de ideale manier vinden om de stad te (her)ontdekken en om calorieën te verbranden.

DRINK MINSTENS even VEEL WATER ALS ALCOHOL

Het lijkt een onnozele truc, en voor sommige mensen is het een hele opdracht, maar met een beetje training lukt het prima. Water is lekker, water is gezond. Het is een goede manier om je lichaam en spijsvertering aan de slag te houden. In de Zuiderse hitte moet je sowieso genoeg water drinken om niet uit te drogen. Maar ook in het Belgische kwakkelweer is het een goede tip die je altijd zou moeten toepassen. Het is prima om tijdens de vakantie een flesje wijn te kraken bij het eten of tussendoor, maar zelfs tijdens het aperitieven zou je met je waterconsumptie minstens gelijke tred moeten houden. Het zal je ook verhinderen om teveel alcohol te drinken. Beetje nuchtere tip dus, maar voor mij werkt het.

EET MAXIMUM EEN KEER PER DAG ZONDER GRENZEN

Op vakantie eet je gewoon vanzelf teveel. Makkelijk op te lossen door je te concentreren, en dus uit te kijken naar die ene maaltijd die die dag echt belangrijk voor je is. Vanavond een uitgebreid diner gepland met vrienden? Maak dan deze middag een lekker slaatje! Er zijn zoveel gezonde gerechten die ontzettend lekker zijn, en waarmee je belachelijk weinig calorieën binnenspeelt. Neem nu mijn slaatje met watermeloen, feta, rode ui en munt. Een stukje witte vis met een slaatje bij. En op de markt ga je zoveel heerlijke ingrediënten vinden die nauwelijks calorieën bevatten maar zoveel beter smaken dan thuis.

Voor zij die op reis zijn of gaan nog een nuttige tip: heb de tomaatjes al eens geproefd die je op die markt in Italië vindt? Probeer er eens een mooi slaatje van te maken. Want thuis ga je je verse groenten zelden zo lekker vinden. Of eet wat lekker fruit in de ochtend. En trouwens: je hoeft niet per se twee keer per dag op restaurant te gaan. Maar als je zondigt, doe het dan goed, en ga de dag nadien gewoon wat extra sporten. Wandelen, of zwemmen. Maar hoe dan ook, geniet. Het is niet voor niks vakantie. Een tijd zonder stress.