
De reactie van VIAS op de nultolerantie-discussie
Naar aanleiding van de redelijk stevige discussie op social media over de wenselijkheid van absolute nultolerantie voor alcohol in het verkeer kreeg ik een mail van Stef Willems, de woordvoerder van Vias Institute.
Even de aanleiding schetsen: Ik had het namelijk aangedurfd om te twitteren dat de bestaande wetgeving toepassen en afdwingen volgens mij slimmer is dan nu “nul komma nul promille” af te dwingen in het verkeer. Je kunt hier mijn standpunt daarover nog eens lezen. Voor veel mensen was zelfs dat (volgens mij behoorlijk genuanceerde standpunt) not done. Voor mij prima. Iedereen z’n mening.
De manier waarop velen op Twitter weer keihard en zonder nuance op mij moesten inhakken was er wel weer zwaar over. Maar soit, die haat ben ik wel gewoon. Ik heb een paar mensen weer moeten blocken. Wanneer iemand bijvoorbeeld tweet dat het jammer is dat ik als kind niet door een dronken chauffeur overhoop ben gereden, denk ik: dit is niet de manier waarop we het debat gaan voeren. Ik neem aan dat je dat begrijpt.
Maar goed: Stef van Vias dus. Die mailde me gisteren. Vias institute doet onderzoek en ontwikkelt kennis naar verkeersveiligheid. Door deze kennis actief te delen aan zowel particulieren, overheden als private bedrijven dragen ze actief bij aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers. Ik heb Stef in onze ochtendshow op Joe al vaak aan de lijn gehad. Ik waardeer z’n mail dan ook. Dit stuurde hij:
Dag Sven
Ik volg een beetje de discussie op twitter over jouw mening over nultolerantie. Ik weet dat je oprecht bezorgd bent voor een veilig verkeer en het is niet correct dat jij nu opeens die bagger over je heen moet krijgen. We zijn als verkeersveiligheidsinstituut uiteraard niet tegen nultolerantie, het is immers altijd beter om niet te drinken dan wel te drinken, en het biedt het voordeel van de duidelijkheid maar.. de kern van het probleem zit momenteel niet bij de mensen tussen de 0,2 en 0,5 pro mille.
Aangezien de pakkans nog niet voldoende hoog is, (ook al heeft de politie al veel inspanningen gedaan) riskeer je door nu nultolerantie in te voeren dat je heel veel mensen gaat controleren (en beboeten) die slechts een licht verhoogd risico hebben op een ongeval. Terwijl je echt gevaarlijke bestuurders daardoor minder gaat kunnen ‘pakken’. In ons memorandum naar de politici hebben we trouwens wel gepleit om in eerste instantie nultolerantie in te voeren voor beginnende bestuurders en gemotoriseerde tweewielers. Omdat zij wél een sterk verhoogd risico hebben, zelfs bij alcoholpromillages tussen 0,2 en 0,5 pro mille.
Je moet dus nu eerst de grootste risico’s uit het verkeer halen. Die nultolerantie zal er zeker op een dag komen, maar is nu op dit moment niet het wondermiddel.Intussen blijven we aandringen dat de pakkans flink verhoogt.
Tot slot: dat de discussie leeft bij zovele mensen dat alcohol en rijden echt niet samengaat is een goede zaak. Dat bewijst dat heel veel mensen zich echt bewust zijn van de risico’s en het niet langer aanvaardbaar vinden dat er dagelijks om de 2 uur in ons land iemand een ongeval met gewonden veroorzaakt worden door een bestuurder onder invloed van alcohol.
Alvast nog een fijne zomer gewenst.
Stef
Reacties