Dit weekend was ik samen met Anke en een paar collega’s van Joe in Kopenhagen voor de opnames van een TV-spotje. Binnenkort gaan we sommige van onze luisteraars bij hun oude vrienden of verre familieleden die naar het buitenland verhuisd zijn, en daar een nieuw leven hebben opgebouwd proberen te brengen. In “radio zonder grenzen” proberen we die (te) verre fysieke afstand samen et hen te overbruggen en hen dus weer met elkaar te verbinden. Ik kijk er ontzettend naar uit! Meer daarover hoor je binnenkort in onze ochtendshow.
Voor de opnames van het reclamespotje waren we dus zo’n 24 uur in Denemarken. Maar voor ik zaterdag na de TV-opnames de terugvlucht naar Schiphol nemen moest (de rest van de crew, inclusief Anke, bleef tot zondag, maar ik moest zaterdagnacht dj’n, dus keerde wat vroeger terug) had ik nog een paar springuurtjes om ergens op m’n eentje een hapje te eten in Copenhagen. Noma zat uiteraard volgeboekt, en ook het befaamde Geranium was niet open voor de lunch, maar ik kon tot mijn grote vreugde wel nog een tafeltje bemachtigen in Kadeau.
Ik had al vaker gehoord van dit gerenommeerde restaurant dat onlangs z’n tweede ster binnenhaalde, en dat op nummer 94 staat in de lijst met de beste restaurants ter wereld, maar wat ik zaterdagmiddag te proeven kreeg was werkelijk spectaculair. Oorspronkelijk is het restaurant gevestigd op het eiland Bornholm, maar dat is enkel in de zomer open, en sinds enkele jaren zitten ze ook op een prachtige locatie in Kopenhagen, in een pand met een erg mooi typisch Scandinavisch interieur, met veel hout en koper. Qua stijl zit het natuurlijk in de Scandinavische pure stroming van Noma, maar elk gerecht is zo’n intense smaakbom dat ik echt volledig weggeblazen werd. De kruiden, opgelegde vruchten, de besjes, de gefermenteerde groenten, de sapjes bij de maaltijd, het was allemaal zo intens van smaak. Een feest!
De cracker met “squid, cockles en lady’s bedstraw” was voor mij de topper van de maaltijd. Een piepklein gerecht maar bom- bomvol smaken. Ik raakte echt ontroerd door dit gerecht, meer nog, het was een soortgelijke ervaring als die keer dat ik “the sound of the sea” in The Fat Duck voor het eerst proefde, pure perfectie.
En ja, het gerecht met de selder, de Deense kaas, de asperges, en de mieren was natuurlijk een beetje speciaal. Noma begon er ooit mee, er was toen heel veel over te doen, maar dat kwam ook omdat Noma levende mieren serveerde. Dat was hier dus niet het geval. De mieren geven een gerecht naar het schijnt een heerlijke extra kruiding (sommige recensenten proeven er de smaak van limoengras in). Ik vond het geen extreme meerwaarde, maar het stoorde me ook niet. Wel grappig of zo. En als je bloempjes en besjes en kruiden toevoegen mag aan een gerecht, dan mag een insect wat mij betreft ook.
Los van dat spectaculaire ingrediënt heb ik gewoon prachtig gegeten. Misschien was dit wel mijn meest verrassende culinaire ervaring van het afgelopen jaar, en dat wil wel wat zeggen, aangezien ik in New York ook in de nummer 1 van de wereld at, en in vele andere toppers. Het is misschien wat knollen met citroen vergelijken, ik weet het ook wel. Maar geloof me: Kadeau is een plaats om gewoon eens heen te vliegen, want je eet er gewoon spectaculair lekker. Dit restaurant gaat nog zwaar stijgen in alle culinaire hitparades!
MENU KADEAU
sorrel, cowslip and rosehip bitters
kohlrabi, black currant leaf, blue mussels
squid, cockles and lady’s bedstraw
preserved vegetables, cherry blossom and elderflower
oyster, black currant shoots and green strawberry
smoked salmon, figs and plum
roasted bread, herb butter infused with cherry wood
king crab, tomato and sugar kelp
scallop, horseradish and scots pine flowers
celeriac, white ASPARAGUS, Havgus and wood ants
lamb, beets, pumpkin and lyme grass
pork, ramson and bone marrow
apple, quince and woodruff
creme fraiche, berries from the garden and schnapps
Soms komt de beste raad niet uit een gidsje, maar van de conciërge van je hotel. Toen we plannen maakten voor een avondje in een beroemde skybar, hield ze ons tegen … Lees meer
Als je denkt dat je in Bangkok alles wel gezien hebt, dan moet je naar OJO. Dit waanzinnige restaurant bevindt zich op de 76ste verdieping van het iconische King Power Mahanakhon-gebouw, die beroemde ‘gepixelde’ wolkenkrabber die de skyline van de stad domineert … Lees meer
Als je in Bangkok bent, is de rivier de Chao Phraya de hartslag van de stad, en er is geen betere plek om die energie op te snuiven dan op het terras van het Four Seasons Hotel … Lees meer
Soms weet je het op voorhand: dit wordt de avond van de vakantie. In Bangkok, een stad die barst van het waanzinnige streetfood, kozen we voor één avond van pure, onversneden Europese luxe … Lees meer
Soms moet je een vakantie precies zo eindigen als je ze begonnen bent, of in ons geval: precies zo beginnen als we ze vorig jaar geëindigd hebben. Riva Del Fiume, het Italiaanse paradijs in ons hotel, was vorig jaar de plek waar we onze trip in schoonheid afsloten en het voelde dan ook niet meer dan logisch om daar dit jaar op onze allereerste avond opnieuw aan tafel te schuiven … Lees meer
Soms brengt het leven je op de meest onverwachte plekken en kom je zo weer oude vrienden tegen, en dat was deze vakantie in Bangkok niet anders. Voor ons was het bezoek aan OXBO Bangkok heel speciaal, omdat de chef, Oliver Afonso, een oude (nou ja, in zijn geval jonge) bekende is die we al bijna tien jaar volgen … Lees meer
Wie mijn avonturen volgt, weet dat ik vorig jaar diep onder de indruk was van Potong, het gastronomische meesterwerk van Chef Pam in Bangkok. Pam, of voluit Pichaya Soontornyanakij, is momenteel zonder twijfel de strafste vrouw in de Aziatische culinaire scene … Lees meer
Parijs blijft voor mij de onbetwiste hoofdstad van de absolute gastronomie. De stad barst van de Michelinsterren maar er is één plek die daar letterlijk en figuurlijk bovenuit steekt … Lees meer