Eindelijk is ze er: mijn bespreking van Nonam. Het heeft door de drukte van de voorbije maanden een tijdje geduurd… Maar Nonam was eigenlijk één van de eerste plekken waar we gingen eten toen we naar het Gentse verhuisden. Eigenlijk gingen we er zelfs al twee dagen voor onze verhuis naar toe, in de eerste helft van de maand juli.
We hadden toen een hele dag verhuisdozen ingepakt en wilden vlug nog eens gaan kijken of ons huis wel al klaar was, en zochten nog vlug een restaurantje om daarna iets te eten in Gent. Maar de meeste plekken zaten die avond bomvol. Nonam trouwens ook. Tenminste het restaurant zat vol. Maar ze hebben er dus ook een wijnbar met een mooie wijnkaart en sharing plates. En daar was wel nog een tafeltje vrij. Dus dat wilden we wel eens uitproberen, want we hadden leuke dingen gehoord over de bar.
En inderdaad, het werd een gezellige avond met stuk voor stuk lekkere hapjes. Logisch ook want hier staat een chef aan het fornuis die z’n strepen wek verdiend heeft met stages in veel topzaken (zoals Hertog Jan). De jonge getalenteerde chef Karel Van Oyen van Nonam, is ook de voormalige chef van restaurant Vinto in Kruisem, waar hij 15 op 20 haalde bij Gault&Millau. In de wijnbar wordt hij trouwens bijgestaan door sommelier Joery De Lille, beste sommelier van België 2017. Joery zorgt voor een selectie van speelse, frisse en geraffineerde Europese wijnen die mooi aansluiten bij het verhaal dat Nonam brengt.
Nonam kun je vinden in het Patershol, in een recent gerenoveerd historisch pand uit 1739 op de hoek van de Sluizekenkaai en de Grauwpoort en het bestaat dus uit een restaurant, een wijnbar en een hotel. Er zijn tien mooie eclectisch ingerichte kamers, en ook het interieur van de wijnbar en het restaurant is stijlvol hedendaags. Een mooie plek om veel verschillende hapjes te proeven, en dus zeker een aanrader voor een ontspannen avond met vrienden.
Soms komt de beste raad niet uit een gidsje, maar van de conciërge van je hotel. Toen we plannen maakten voor een avondje in een beroemde skybar, hield ze ons tegen … Lees meer
Als je denkt dat je in Bangkok alles wel gezien hebt, dan moet je naar OJO. Dit waanzinnige restaurant bevindt zich op de 76ste verdieping van het iconische King Power Mahanakhon-gebouw, die beroemde ‘gepixelde’ wolkenkrabber die de skyline van de stad domineert … Lees meer
Als je in Bangkok bent, is de rivier de Chao Phraya de hartslag van de stad, en er is geen betere plek om die energie op te snuiven dan op het terras van het Four Seasons Hotel … Lees meer
Soms weet je het op voorhand: dit wordt de avond van de vakantie. In Bangkok, een stad die barst van het waanzinnige streetfood, kozen we voor één avond van pure, onversneden Europese luxe … Lees meer
Soms moet je een vakantie precies zo eindigen als je ze begonnen bent, of in ons geval: precies zo beginnen als we ze vorig jaar geëindigd hebben. Riva Del Fiume, het Italiaanse paradijs in ons hotel, was vorig jaar de plek waar we onze trip in schoonheid afsloten en het voelde dan ook niet meer dan logisch om daar dit jaar op onze allereerste avond opnieuw aan tafel te schuiven … Lees meer
Soms brengt het leven je op de meest onverwachte plekken en kom je zo weer oude vrienden tegen, en dat was deze vakantie in Bangkok niet anders. Voor ons was het bezoek aan OXBO Bangkok heel speciaal, omdat de chef, Oliver Afonso, een oude (nou ja, in zijn geval jonge) bekende is die we al bijna tien jaar volgen … Lees meer
Wie mijn avonturen volgt, weet dat ik vorig jaar diep onder de indruk was van Potong, het gastronomische meesterwerk van Chef Pam in Bangkok. Pam, of voluit Pichaya Soontornyanakij, is momenteel zonder twijfel de strafste vrouw in de Aziatische culinaire scene … Lees meer
Parijs blijft voor mij de onbetwiste hoofdstad van de absolute gastronomie. De stad barst van de Michelinsterren maar er is één plek die daar letterlijk en figuurlijk bovenuit steekt … Lees meer